چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی فرصتها و چالشهای درونی و بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی بود. روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی متوالی است که ابتدا روش کیفی، سپس روش کمی استفاده شد. در مرحلة کیفی با 36 نفر از مسئولان و کارشناسان تربیتبدنی آموزش و پرورش، دبیران تربیت بدنی و استادان مدیریت ورزشی استان خراسان رضوی مصاحبه شد و پس از مطالعة کتابها و مقالات مرتبط با موضوع، شناسایی متغیرهای مربوط به پژوهش انجام شد. در مجموع، 8 متغیر مربوط به فرصتها، 35 متغیر مربوط به چالشهای درونی و 17 متغیر مربوط به چالشهای بیرونی استان خراسان رضوی شناسایی شد. در مرحلة کمی پرسشنامة محققساختة مخصوص AHP طراحی شد که روایی آن توسط 4 نفر از استادان مدیریت ورزشی و پایایی آن (با توجه به نرخ ناسازگاری پرسشنامه که باید کمتر از 1/0 باشد) تأیید شد. برای وزندهی از نظر 85 نفر از مسئولان و کارشناسان و مدیران تربیتبدنی و دبیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استفاده شد. روش نمونهگیری در مرحلة کیفی و کمی به صورت هدفمند و در دسترس بود.
وجود معاونت تربیتبدنی و سلامت در آموزش و پرورش با وزن نسبی 241/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش فرصتهای ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی و همچنین ناکافی بودن بودجة اختصاصی ورزش و جابهجایی این اعتبارات به سایر هزینههای مدارس با وزن نسبی 244/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 239/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی رتبة نخست را در بخش چالشهای درونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، بهوجود آمدن ناهنجاریهای قامتی در بین دانشآموزان در اثر کمبود فعالیتهای ورزشی با وزن نسبی 232/0 از دیدگاه مدیران تربیتبدنی و 242/0 از دیدگاه کارشناس مسئولان تربیتبدنی بیشترین اهمیت را در بخش چالشهای بیرونی ورزش دانشآموزی استان خراسان رضوی دارد. توجه و اهمیت به ورزش دانشآموزی از سوی مسئولان، مدیران، کارشناسان و دبیران تربیتبدنی استعدادهای بالقوه در این بخش را به فعل درمیآورد و در پی آن ورزش قهرمانی کشور توسعه خواهد یافت.