چکیده:
اهمالکاری تحصیلی به معنای تأخیر تعمّدی در انجام تکالیف و موضوعات تحصیلی و به تعویق انداختن آنها تا دقیقه آخر تعریف شده است که با پیامدهای منفی زیادی همراه میباشد. اهداف اصلی این پژوهش طراحی و آموزش بسته آموزشی، جهت کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و جامعه پژوهش تمامی دانشجویان اهمالکار مقطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه تهران بوده است. نمونه پژوهش، 28 دانشجوی اهمالکار تحصیلی دختر بودند که در ابتدا با روش انتخاب هدفمند گزینش و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار استفاده شده، بسته آموزشی بود که در 5 بخش تنظیم گردیده بود. از جمله، آشنایی با مفهوم اهمالکاری تحصیلی، کمالگرایی، آموزش هدفگزینی صحیح و مدیریت زمان، آشنایی با راههای شناخت رشته تحصیلی خود، آموزش و ترغیب جهت ارزشگذاری نسبت به اهداف تحصیلی. روایی ابزار توسط متخصصان تأیید و ضریب توافقی محاسبه شده بین نظر متخصصان (05/5) بوده است. دادههای جمعآوری شده با روشهای آماری آزمون t مستقل و وابسته، و تحلیل واریانس آمیخته، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج، فرضیههای پژوهش را مبنی بر کاهش اهمالکاری تحصیلی (002/0 sig=) و افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان (04/0 sig=)، تائید کرد. یافتهها نشاندهنده این است که اهمالکاری تحصیلی به عنوان مشکل شایع در بین دانشجویان دارای قابلیت مداخله و کاهش میباشد که این مداخله با نتایج مثبت و باارزشی همراه است.
خلاصه ماشینی:
بررسي اثربخشي بسته آموزشي «کاهش اهمال کاري » بر افزايش پيشرفت تحصيلي و کاهش اهمال کاري تحصيلي دختران دانشجوي دوره کارشناسي 1 زهرا ولي زاده 2 حسن احدي 3 محمود حيدري 4 محمد مهدي مظاهري 5 محمدباقر کجباف چکيده اهمال کاري تحصيلي به معناي تأخير تعمدي در انجام تکاليف و موضوعات تحصيلي و به تعويق انداختن آنها تا دقيقه آخر تعريف شده است که با پيامدهاي منفي زيادي همراه مي باشد.
اهداف اصلي اين پژوهش طراحي و آموزش بسته آموزشي ، جهت کاهش اهمال کاري تحصيلي و افزايش پيشرفت تحصيلي دانشجويان است .
Fritzsche, Young & Hickson 9.
Klassen, Krawchuk & Rajani 10.
Kachgal & Hansen & Nutter 5.
Wang, Zhou, Yu, Ran, Liu & Chen به غير از هدف اصلي ذکر شده در اين پژوهش اهداف فرعي ديگري ، نظير افزايش خودآگاهي دانشجويان در مورد اهدافشان ، چگونگي پرکردن اوقات روز و مديريت زمانشان ، تشخيص نوع اهمال کاري شان و روش مهارکردن آن ، مد نظر بوده است .
هر کدام از بخش هاي اين بسته براساس يکي از متغيرهايي تنظيم گرديده بود، که در پژوهش قبلي ، ولي زاده ، احدي ، حيدري ، مظاهري و کجباف (١٣٩٣)، و در مدلي که جهت تبيين کاهش اهمال کاري تحصيلي دانشجويان ، ارائه داده بودند، رابطه معني داري را با اهمال کاري تحصيلي نشان داده بود.
يافته هاي پژوهش بيانگر آن است که آموزش بسته آموزشي تدوين شده و تحليل نتايج بدست آمده از آن ، به کمک آزمون تحليل واريانس آميخته در دو گروه آزمايش و کنترل ، منجر به کاهش اهمال کاري تحصيلي دانشجويان شده است .