چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش هوش معنوی و توانمندسازی روانشناختی در ابعاد رفتار مدنی سازمانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه دبیران دبیرستانهای دولتی شهرستان زنجان بودند. بدین منظور تعداد 234 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. پژوهش حاضر از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. آزمودنیها به سه پرسشنامه خوداظهاری هوش معنوی کینگ (2008)، توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) و سنجش رفتار شهروندی سازمانی هیل(2002) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی با رفتار مدنی سازمانی معلمان همبستگی معناداری وجود دارد. مولفههای هوش معنوی میتوانند رفتارهای یاریدهنده معلمان را تبیین نمایند مولفههای پیشبین معناسازی شخصی و آگاهی متعالی، مولفه تحملپذیری و مولفههای گسترش خودآگاهی، تفکر انتقادی وجودی و معناسازی شخصی میتوانند فضیلت مدنی معلمان را به طور معناداری پیش بینی همچنین متغیر پیشبین توانمندسازی روانشناختی میتواند واریانس رفتار مدنی سازمانی کلی را به طور معنادار تبیین کند
خلاصه ماشینی:
رفتار مدني سازماني نيز به عنوان يک رويکرد نوين فرانقشي و خودجوش از جمله مؤلفه هاي نگرشي و رفتاري کاري معلمان است که از هوش معنوي و توانمندسازي روان شناختي آنان نيز تأثير مي پذيرد.
رفتار مدني /14 13/02 53* ** ** ** ** ** 84** 1 ** سازماني 64 0/ 0/ /82 /58 /32 /29 /46 59 / 0 0 0 0 0 N=234, *P بر اساس داده هاي جدول ١ بين تفکر انتقادي وجودي ، معناسازي شخصي ، آگاهي متعالي و هوش معنوي کل از متغيرهاي پيش بين و رفتارهاي ياري دهنده از متغيرهاي ملاک ، همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد (٠٠٠١>P).
همچنين داده هاي جدول ١ نشان مي دهد که بين معناسازي شخصي ، آگاهي متعالي ، گسترش خودآگاهي و هوش معنوي کل با رفتار مدني سازماني کل ، همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد (٠٠٠١>P).
نتايج تحليل رگرسيون گام به گام نشان داد که متغيرهاي پيش بين تفکر انتقادي وجودي ، آگاهي متعالي ، معناسازي شخصي و گسترش خودآگاهي مي توانند ٢٣ درصد واريانس مربوط به رفتارهاي ياري دهنده معلمان را تبيين کند.
نتايج تجزيه و تحليل داده هاي پژوهش با استفاده از رگرسيون دو متغيره نشان داد که ٣٣ درصد واريانس مربوط به رفتار مدني سازماني کلي معلمان به وسيله توانمندسازي روان شناختي تبيين مي شود.
The contribution of Emotional and Spiritual Intelligences to Effective Business Leadership, Institute of Transpersonal Psychology, California.
Spiritual Intelligence and Transformation Leadership: A New Theoretical Framework, Journal of Curriculum and Instruction, 3(2), 34- 56.