چکیده:
هدف از این پژوهش شناسایی انواع رسانههای اجتماعی و کاربرد آنها در کتابخانههای دانشگاهی است، که پژوهشگران در پژوهشهای خود به آن پرداختهاند، بدین معنی که پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشترین کاربرد رسانههای اجتماعی را در کتابخانهها کدام رسانه معرفی کرده و این رسانهها چه کاربردهایی در کتابخانههای دانشگاهی داشتهاند. روش این پژوهش ازنظر هدف ازجمله پژوهشهای کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها در زمرۀ پژوهشهای توصیفی (غیرآزمایشی) با رویکرد اسنادی است که با تحلیل پژوهشهای پیشین به بررسی کاربرد انواع رسانهها در کتابخانه پرداخته میشود. جامعه آماری این پژوهش شامل پژوهشهایی است که به کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی پرداخته است. بررسی پژوهشها نشان داد کاربردهای گوناگونی رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی بسیار متنوع است و بیشتر کاربردهایی که میتوان از رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی انتظار داشت، در مقالات بررسیشده به آنها اشارهشده است. رسانههای اجتماعی گوناگون در فعالیتهای روزمره کتابخانههای دانشگاهی نقش داشتهاند. مروری جامع بر کاربرد رسانههای اجتماعی در کتابخانههای دانشگاهی وضعیت کنونی این پدیده را در کتابخانههای دانشگاهی به تصویر میکشد.
خلاصه ماشینی:
در اين خصوص پژوهش هاي زيادي نيز صورت گرفته است و هرکدام سعي داشته اند که به نوعي کاربرد، ميزان کاربرد و انواع رسانه هاي اجتماعي که در کتابخانه ها مورداستفاده قرار ميگيرند را شناسايي نمايند.
کولينز و کوئن هاس ١ (٢٠١٢) در پژوهش خود با عنوان "رسانه هاي اجتماعي و کتابخانه هاي دانشگاهي: روندهاي جاري و چالش هاي آينده" که باهدف شناسايي برخي از موانع و چالش هاي موجود در مسير استفاده از رسانه هاي اجتماعي و به روش توصيفي انجام گرفته ، که تمرکز آنان بيشتر بر چهار رسانه اجتماعي فيس بوک، توييتر، يوتيوب و فليکر بوده است به اين نتايج دست يافتند که کتابخانه ها در سطوح مختلفي از فعاليت ها و تعاملاتشان از رسانه هاي اجتماعي استفاده ميکنند به همين دليل در برخي موارد با محدوديت هايي مانند قطعي در اينترنت يا اينترنت بيسيم ، مشکل امنيت ، هزينه و فرصت هاي آموزشي و نبود علاقه و مهارت کارکنان در زمينه ارائه خدمات از طريق رسانه هاي اجتماعي روبرو هستند.
Application of social media in marketing of library and information services: A case study from Pakistan.
Social Networking: a tool to use for effective service delivery to clients African libraries.
Social media and academic libraries: current trends and future challenges.
Social Media for Academic Libraries.
Case studies of academic libraries and social media networking Building Communities (pp.
0 and Social Media: Applications for Academic Libraries.
Characterizing University Library Use of Social Media: A Case Study of Twitter and Facebook from Australia.
Applications of Mobile Social Media: WeChat Among Academic Libraries in China.