چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و برازش مدلی علّی از روابط بین راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی بر تفکر انتقادی دانشجومعلمان شیراز است. طرح پژوهش در این مطالعه، توصیفی-همبستگی است. بدینمنظور نمونهای به حجم ۲۳۴ نفر به روش نمونهگیری خوشهای یکمرحلهای از بین دانشجومعلمان شیراز انتخاب و بهوسیلة پرسشنامههای راهبردهای فراشناختی خواندن مختاری و ریچارد (۲۰۰۲)، تأخیر در رضامندی تحصیلی بیمبنتی و کارابنیک (۱۹۹۸) و تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب فاسیون و فاسیون (۱۹۹۰) ارزیابی شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد مدل پیشنهادی، برازندة دادههاست. همچنین راهبرد فراشناختی حل مسئله و تأخیر در رضامندی تحصیلی بر تفکر انتقادی، راهبرد فراشناختی کلّی، حمایتی و حل مسئله بر تأخیر در رضامندی تحصیلی و تأخیر در رضامندی تحصیلی بر تفکر انتقادی تأثیر مستقیم معنادار دارند. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ارتقای راهبردهای فراشناختی خواندن و تأخیر در رضامندی تحصیلی در افزایش تفکر انتقادی نقش دارند. بنابراین براساس نتایج مدل پژوهش حاضر، پیشنهاد میشود مسئولان آموزشی، تدوین و اجرای برنامهها و کارگاههای آموزشی مهارت حل مسئله و تأخیر در رضامندی تحصیلی برای ارتقای تفکر انتقادی دانشجویان را بیشازپیش در نظر گیرند.
The study aims at designing and offering a causal model for the relationship between metacognitive reading strategies and academic delay of gratification on <em>Shiraz</em> student- teachers' critical thinking<strong>. </strong>The research is of descriptive- correlational kind. The research samples included 234 student-teachers selected through single-stage cluster sampling method in <em>Shiraz</em> City. Data was gathered using metacognitive reading strategies (<em>Mokhtari</em> and <em>Richard</em>, 2002), academic delay of gratification (<em>Bembenutty</em> and <em>Karabenick</em>, 1998) and California critical thinking (<em>Facione</em> and <em>Facione</em>, 1990) questionnaires. Data was analyzed by path analysis. The results showed that the proposed model fit the data. It was also concluded that academic delay of gratification and problem solving metacognitive strategy have a significant impact on critical thinking. The impact of metacognitive, supportive and problem-solving strategies on academic delay of gratification was also positive and significant. The academic delay of gratification had also a significant effect on critical thinking. The findings demonstrated that improving metacognitive reading strategies and academic delay of gratification could played a vital role critical thinking. Therefore, according to the results of this study, implementation of educational programs in problem-solving skills and academic delay of gratification for promoting students′ critical thinking is recommended to be considered by educational authorities.