چکیده:
مطالعة حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش چندرسانهای نماز بر کسب مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز در دانشآموزان دختر پایة سوم ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعة آماری این مطالعه را همة دانشآموزان دختر پایة سوم دورة ابتدایی مدارس ناحیة یک شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1396-97 تشکیل داده است و با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس دو کلاس از یک مدرسه برگزیده شد و به طریق واگذاری تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه، جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامة محققساخته است. روایی صوری و محتوایی را متخصصان موضوع تأیید کردهاند و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. نخست این پرسشنامهها برای پیشآزمون بر روی افراد دو گروه اجرا شد، سپس گروه آزمایش به مدت ده جلسة یکساعته و طی 35 روز آموزش چندرسانهای نماز را دریافت کرد. پس از اتمام آموزش، از هر دو گروه دوباره آزمون گرفته شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شده است. یافتهها نشان میدهد تفاوت معناداری در سطح (01/0 >P) در میانگین نمرات مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی گروه آزمایش در پسآزمون وجود دارد. باتوجهبه نتایج بهدستآمده، میتوان آموزش مبتنیبر چندرسانهای نماز را روشی مناسب و مؤثری در کسب مهارتهای شناختی، عاطفی و روانی حرکتی نماز دانشآموزان قلمداد کرد.
This study aims at examining the effect of multimedia teaching of praying on cognitive, emotional and psychomotor skills in third grade female students. The research method was semi-experimental and enjoyed pretest-posttest with control group. The samples included 60 students in the third grade of elementary school in <em>Kermanshah</em> Education District 1 (in academic year of 2017-2018). These samples were selected through continence sampling from two classes. They were divided randomly in two groups of 30. Data gathering was done through questionnaire. The validity was confirmed by experts. The reliability was also confirmed by Cronbach's alpha. The questionnaire, first, were distributed among samples for pretest. The experimental group then received multimedia training for 35 days in ten sessions of one hour. After training, both groups were re-tested. Data were analyzed through covariance analysis using SPSS software. Results showed that there was a significant difference (P <0.01) in the mean scores of cognitive, emotional, and psychomotor skills in the experimental group at post-test. According to the results, multimedia training can be considered as an appropriate and effective way of acquiring students' cognitive, emotional and psychomotor skills.