چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش جوّ آموزش سازمانی و فرهنگ سازمانی با یادگیری غیررسمی معلمان انجام شده است. روش پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعة آماری پژوهش، همة معلمان ابتدایی شهر جاسک در سال تحصیلی 94-95 به تعداد 449 نفر است که 251 نفر معلم با روش نمونهگیری تصادفی طبقة نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و از طریق روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد جوّ آموزش سازمانی (17/ 0=r) و فرهنگ سازمانی (28/0=r) با یادگیری غیررسمی دارای رابطة مثبت و معناداری هستند. بین ابعاد جوّ آموزشی با بعد حمایت شغلی (18/0=r) و بعد حمایت سازمانی (23/0=r) و بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مشارکت سازمانی (21/0=r)، یکپارچگی (35/0=r)، انعطافپذیری (20/0=r) و مدیریتی (23/0=r) با یادگیری غیررسمی در سطح 01/0 رابطة معناداری هست. از بین ابعاد جوّ آموزش سازمانی، تنها بعد حمایت سازمانی با 05/0=B و نیز از مؤلفههای فرهنگ سازمانی، مؤلفة ثبات و یکپارچگی با 11/0=B توانِ پیشبینی یادگیری غیررسمی را داشتند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بهبود و توسعة جوّ آموزشی و فرهنگ سازمانی همراه با افزایش و ارتقای یادگیری غیررسمی معلمان خواهد بود.
This study aims at investigating the role of Organizational Culture and Organizational Training Climate on teachers' informal learning. The research enjoys a correlation method. The 251 samples were selected randomly among 449 teachers in <em>Jask</em> City (in academic year of 2015-2016). Data were collected using a questionnaire and analyzed through Pearson Correlation and Multiple Regression. The results showed that the Organizational Training Climate (r = 0.17) and Organizational Culture (r = 0.28) had a positive and significant relationship with informal learning. There was also a significant relationship between Training Climate and job support (r = 0.18) and organizational support (r = 0.23). This significant relationship was also clear among organizational culture, organizational participation (r = 0.21), integrity (r = 0.35), flexibility (r = 0.20) and management (r = 0.23) components with informal learning at the level of 01.0. The organizational support (of Organizational Training Climate) with B = 0.05 and the component of stability and integration (of Organization Culture) with B=0.11 had the ability to anticipate the informal learning. Therefore, it can be concluded that the improvement and development of Training Climate and Organizational Culture can influence the teachers' informal learning.