چکیده:
پژوهش حاضر باهدف تعیین نیمرخ انگیزشی دانشآموزان با استفاده از تحلیل مبتنیبر شخص و مقایسة سه مؤلفة اهمالکاری تحصیلی باتوجهبه این نیمرخها انجام گرفته است. این پژوهش، توصیفی و ازنوع علّی-مقایسهای است. براساس جدول مورگان تعداد 199 نفر دانشآموز مقطع متوسطة دورة اول پایة هشتم و نهم آموزشوپرورش ناحیة 2 شهر قم به شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که مقیاس جهتگیری اهداف پیشرفت الیوت و مک گرگور (2001) و اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) را تکمیل کردهاند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل خوشهای و تحلیل واریانس چندمتغیره بهره گرفته شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل خوشهای، چهار خوشة انگیزش برای دانشآموزان به دست آمد: 1/14 درصد در خوشة عملکردگریزی، 6/22 درصد در خوشة تبحرگرا-عملکرد گرا، 1/25 درصد در خوشة بیانگیزشی و 2/38 درصد خوشة انگیزش چندگانه قرار گرفتند. اهمالکاری تحصیلی خوشة بیانگیزشی و عملکردگریزی بیشتر از سایر خوشهها بود (001/0P<). یافتههای بهدستآمده به مسئولان حوزة آموزش کمک خواهد کرد تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سالهای تحصیلی اقدامات مؤثری را انجام دهند.
This study aims at determining the students' motivational profiles and comparing the three components of academic procrastination through person-centered analysis. This descriptive study is of causal-comparative kind. According to <em>Morgan Table</em>, 199 students in eighth and ninth grades of 2<sup>nd</sup> <em>Qom</em> Educational Administration District were selected through multistage cluster sampling. The samples were asked to complete <em>Elliot</em> and <em>Mc. Gregor</em> <em>Achievement Goal Questionnaire</em> (2001) and <em>Savari's</em> <em>Academic</em> <em>Procrastination</em> <em>Questionnaire</em> (2012). Cluster analysis and multivariate analysis of variance were used to analyze the data. Cluster analysis revealed four motivational profiles for the students: 14/1% were placed in performance-avoidance goal cluster; 22/6 % were placed in the mastery goals-oriented and performance-oriented cluster; 25/1 % were placed in the non-motivational cluster; and finally, 38/2 % were placed in multiple motivation cluster. The academic procrastination of non-motivational cluster and performance-avoidance goal cluster were higher than the other clusters (p<0.001). The findings will help those involved in the field of education to improve students' motivations by planning appropriate educational program.