چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی در رابطة بین سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه بوده است. روش اجرای این پژوهش ازنوع توصیفی (غیرآزمایشی) بوده و طرح پژوهش ازنوع طرحهای همبستگی (تحلیل مسیر) است. جامعة آماری این پژوهش شامل همة دانشآموزان پسر دورة متوسطة منطقة ساوجبلاغ از توابع شهرستان کرج در سال تحصیلی 96- 97 به تعداد کل 4570 نفر است. نمونة آماری این پژوهش نیز براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) شامل 354 نفر تعیین شد که بهشیوة نمونهگیری تصادفی-خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة سرزندگی تحصیلی مارش و مارتین (2006)، پرسشنامة کیفیت زندگی در مدرسه از باتن و ویلیامز (1981)، پرسشنامة فرسودگی تحصیلی برسو، سالونووا و اسچیوفیلی (2007) و پرسشنامة تابآوری تحصیلی (ARI) ساموئلز (2004) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی شده است. دادهها با روش آماری معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد متغیرهای سرزندگی تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و تابآوری تحصیلی بر کیفیت زندگی در مدرسه تأثیرگذاری مستقیمی دارند. همچنین میتوان گفت متغیرهای فرسودگی و تابآوری تحصیلی نقش واسطه را بین متغیرهای سرزندگی تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه دانشآموزان ایفا کردهاند.
This study aims at examining the roles of academic burnout and academic resilience as mediators in the relationship between academic vitality and quality of life in schools.This descriptive research enjoyed a correlation methods of assessment (path analysis). The 354 samples were selected among 4570 high school students in <em>Savojbolagh</em> County, <em>Karj</em>, <em>Iran</em> in the academic year of 2017-2018. These samples were chosen based on <em>Korjesi and Morgan table</em> (1970) through randomly-multi clustering sampling. Data were collected using <em>Marsh and Martin Lifelong Learning Questionnaire</em> (2006), the <em>Button and </em><em>Williams's</em> <em>Quality of Life at Schools Questionnaire </em>(1981), <em>Bressu</em><em>,</em><em> Salonova and Schiofili</em><em>'s</em><em> Educational Burnout Questionnaire</em> (2007) and <em>Samuels</em><em>'</em><em>Academic Resilience</em> (2004). The reliability of the questionnaires was assessed using Cronbach's Alpha Test. Data were analyzed through Structural Equation Method (SEM). The results showed that academic vitality, academic burnout and educational resilience had a direct effect on the quality of life at the school. It can also be concluded that the variables of academic burnout and academic resilience played as a mediator among the academic vitality and quality of life in the schools.