چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین رابطة سرمایة فکری با اثربخشی معلمان است. این پژوهش از نوع کاربردی و از لحاظ داده کمّی و از نظر روش اجرا توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری پژوهش از معلمان مرد و زن شاغل در مقطع ابتدایی آموزشوپرورش شهر بهارستان تهران بهتعداد ۸۱۷ نفر تشکیل شده است. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه ۲۶۱ نفر بوده و از دو ابزار برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پرسشنامة اول پرسشنامة سرمایة فکری بنتیس (1998) با ۴۲ گویه و پرسشنامة دوم، پرسشنامة اثربخشی پارسونز (1969) با ۲۸ گویه بوده است. روش آماری، آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن بود که یافتههای پژوهش نشان داد بین سرمایة فکری و اثربخشی معلمان مقطع ابتدایی، رابطة معناداری با شدت زیاد وجود دارد. معلمان که سرمایة انسانی سازمان آموزشوپرورش شناخته میشوند، بهبود زمینههای افزایش سرمایة انسانی ازجمله بهبود کیفیت آموزشی، سطح تحصیلات و ارائة خدمات را مسئولان آموزشوپرورش باید در اولویت قرار دهند.
The present study aims to explore the possible relationship between intellectual capital and the teachers' organizational effectiveness. This applied research enjoys a descriptive-correlation approach to gather quantitative data. The study sample includes 261 primary school teachers of <em>Bahersatn County</em>, <em>Tehran</em>, <em>Iran</em> selected among 817 teachers. In order to collect data, twoquestionnaires were used to survey the samples including 160 female and 101 maleteachers<strong>. </strong>The first questionnaire was Bontis Intellectual Capital (1998) including 42 questions; and the second questionnairewas <em>Parsons Organizational Effectiveness</em> (1969) including 28 questions. Data were analyzed through <em>Spearman's Rank Correlation Coefficient</em>. The results showed that there is a significant relationship between teachers' intellectual capital and organizational effectiveness in elementary schools. Teachers are the human capital of Ministry of Education. Therefore, the quality of education and services should improve in order to train good students who can be the human capital of the society.