چکیده:
شناسایی عوامل تعیینکننده موفقیت مراکز خرید میتواند راهنمای سرمایهگذاران این حوزه باشد و از ورشکستگی مراکز خرید جلوگیری نماید. براین اساس هدف این پژوهش طراحی الگویی برای موفقیت مراکز خرید در ایران تعیین شده است. این پژوهش بر اساس نتیجه، توسعهای، از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده نیز از شیوه آمیخته یا ترکیبی بهره میبرد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش مشتمل بر مدیران اجرایی، خبرگان و پژوهشگران حوزه مراکز خرید در شهرهای اصفهان و تهران است. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته است. تحلیل دادههای کیفی با بهرهگیری از تحلیل مضمون و شبکه مضامین صورت گرفته است و در بخش کمّی از طریق معادلات ساختاری مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج نشان داد، شش عامل کلیدی شامل عوامل موقعیت مکانی، عوامل مدیریت مرکز خرید، عوامل مالکیت و مستأجران، عوامل کالا وخدمات، عوامل بازاریابی، و عوامل معماری و طراحی در موفقیت مراکز خرید نقش دارند. سرمایهگذاری در مراکز خرید باید با توجه به عوامل شناسایی شده صورت گیرد و سرمایهگذاران اقتصادی بودن مراکز خرید را با توجه به این عوامل ارزیابی نمایند.
The recognition of success factors of shopping malls could be a lead for investors and it also could prevent the bankruptcy of the shopping centers and malls. The object of this study is to design a success pattern for shopping malls in Iran.This study is applied and mixed or hybrid in terms of purpose and type of data, respectively. Statistical population is experts, executive managers and the customers of shopping centers in Tehran, Isfahan, and Mashhad provinces. Semi-structural interviews were done and the collected data was analyzed by theme analysis. Furthermore, to examine the relationship between variables in the model, structural equation modeling (path analysis) was run in the Lisrel Software. Findings indicated that six factors are critical for the success of shopping centers including: 1) geographical situation factors, 2) owners and renters’ factors, 3) shopping center management factors, 4) goods and services factors, 5) marketing factors, and 6) design and architecture factors. Investment in shopping centers should be conducted based on the identified factors and investors can evaluate the feasibility of shopping centers’ projects according to the identified success factors.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، سؤالي کـه پـژوهش حاضـر در صدد پاسخگويي به آن است ، اين اسـت کـه عوامـل مـؤثر بـر موفقيـت مراکـز خريـد کدام اند؟ موفقيت مراکز خريد بر اساس دو معيار سـنجيده مـيشـود؛ متوسـط تعـداد مراجعــه کننــده (پـاخور) مرکــز خريــد و نســبت تعــداد فروشــگاه هــاي فعــال بــه کــل فروشگاه هاي مرکز خريد (ونگ سان ١، ٢٠١٥).
اول اينکه ، در اين پژوهش به دليل تنهـا از روش کيفي براي شناسايي عوامل مؤثر بر موفقيت مراکز خريد استفاده شد.
در اين راستا، پيشنهاد مـي - شود که در پژوهش هاي آينده به کمک تکنيک زاويه بندي، از ترکيـب دو روش کمّـي و کيفي براي بررسي عوامل کليدي مؤثر بر موفقيت مراکز خريد استفاده شود.
Attractiveness factors influencing shoppers’ satisfaction, loyalty, and word of mouth: An empirical investigation of Saudi Arabia shopping malls, International Journal of Business Administration, 3 (6), 101-112.
Full factors of the shopping malls: an empirical study, International Journal of Retail & Distribution Management, 46 (2), 110-124.
Identifying individual factors affecting costumers` attention to shopping centers (case study: Tehran city), Quarterly periodical of commercial management, 8 (3), 681-698.
Analyzing influential factors on shopping centers change in cities, Journal of Research and City Planning, 3 (8), 113-132.
Analyzing factors affecting the somatic change of cities` shopping centers (case study: Gorgan city), Research and urban planning journal, 3 (8), 113-132 32.
Shopping center, retail location and trade area", Journal of Marketing and Management, 4 (1), 21-30.