چکیده:
آموزش محیط زیست به عنوان فرایندی مادامالعمر که بخش مهمی از آن در محیط مدرسه انجام میگیرد، در بهبود مشکلات محیط زیستی نقشی انکارناپذیر دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف نیازسنجی آموزش محیط زیستی دانشآموزان دورة دوم ابتدایی انجام گرفت. پژوهش بر اساس هدف، از نوع کاربردی و براساس نحوة گردآوری دادهها توصیفی - پیمایشی بود. جامعة آماری شامل دانشآموزان پسر دورة دوم ابتدایی منطقة 16 شهر تهران بود. نمونة آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگانتعداد 154 نفر با روش خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پرسشنامة استاندارد بود که روایی ابزار از طریق روایی صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد دانشآموزان دربارة ضرورت حفظ پوشش گیاهی، خطرات دفع ناصحیح زباله، ضرورت حفظ گونههای حیوانی، ضرورت مراقبت از درختان، خطرات آلودگی صوتی، آگاهی نسبتاً خوبی دارند؛ ولی نیازهای آموزشی آنها دربارة کمبود منابع، فواید درختان در کاهش آلودگی صوتی و ضرورت تنوع زیستی است که اطلاعات کافی ندارند. 9/27 درصد علامت بازیافت را ندیدهاند و دربارة مواد قابل بازیافت شناخت خوبی ندارند. 76 درصد علامت دوستدار لایة ازن بر روی محصولات را ندیده و به ضرورت وجودی آن نیز توجه ندارند. به طور کلی، نظام آموزشی توانسته در برخی موضوعات محیط زیستی آموزههایی در اختیار دانشآموزان قرار دهد و باید برنامهریزان آموزشی در این زمینه تمهیداتی بیندیشند.
Environmental education, as a lifelong process, an important part of which takes place in the school environment, has an undeniable role in improving environmental problems. Therefore, the present study was conducted with the aim of assessing the environmental education needs of second grade elementary students. The purpose of the research was applied and based on the data collection method was descriptive-survey. The statistical population included male students in the second grade of elementary school in the 16th district of Tehran. Statistical sample Using Krejcie and Morgan table, 154 people were selected by cluster sampling method. The measuring instrument was a standard questionnaire whose validity was confirmed by face validity and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. The results showed that students have a relatively good knowledge about the need to maintain vegetation, the dangers of improper waste disposal, the need to preserve animal species, the need to care for trees, the dangers of noise pollution; But their educational needs are about the scarcity of resources, the benefits of trees in reducing noise pollution, and the need for biodiversity, which they do not know enough about. 27.9% have not seen the recycling mark and do not have a good knowledge about recyclable materials. 76% do not see the ozone-friendly mark on the products and do not pay attention to its necessity. In general, the education system has been able to provide students with lessons on some environmental issues, and educational planners should consider measures in this regard.