چکیده:
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی کارورزی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل سهشاخگی و ارائة مدلی مفهومی بر اساس روابط بین ابعاد سهگانة ساختاری، رفتاری و زمینهای است. جامعة آماری پژوهش را همة مدرسان، معلمان راهنما و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر کرمان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادند که تعداد 125 دانشجو بااستفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی و بر اساس جدول مورگان، به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامة محققساخته گردآوری شد که پس از تأیید روایی صوری و محتوایی آن توسط صاحبنظران، پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه شد. دادههای پژوهش با آزمون تی تکنمونهای و آزمون فریدمن و با نرمافزار SPSS تحلیل شد. با توجه به اینکه آسیبهای رفتاری در اولویت اول آسیبها قرار دارند، به نظر میرسد دانشگاه باید برنامهها و سیاستهای خود را در برقراری ارتباط مناسب با آموزش و پرورش، ایجاد برنامة درسی مناسب، توسعة مدارس وابسته و انگیزش بیشتر معلمان و اساتید و فراهمسازی فرصتهایی برای آمادهسازی کادر آموزش ارتقا دهد.
The main purpose of this study is "Farhangian University internship pathology based on the three-pronged model and to present a conceptual model based on the relationships between the three dimensions of structural, behavioral and contextual." The statistical population of the study consisted of all teachers, supervisors and student teachers of Farhangian University, Shahid Bahonar Campus, Kerman in the academic year 1397-98, in which 125 students were selected using stratified random sampling method based on Morgan table. Research data were collected using a researcher-made questionnaire, which after confirming its face and content validity by experts, its reliability using Cronbach's alpha 0.97 Was calculated. The research data were analyzed using one-sample t-test and Friedman test and SPSS statistical analysis software. Considering that behavioral factors have shown the greatest impact on causing injuries, it seems that the university should develop its own programs and policies in establishing a proper relationship with education, creating a proper curriculum, developing affiliated schools, and motivating more teachers and professors. Provide opportunities to train training staff.
خلاصه ماشینی:
نتايج آزمون تي براي آسيبهاي ساختاري آسيب , تعداد , ميانگين , انحراف معيار , آمارة تي , درجۀ آزادي , سطح معناداري فقدان مدارس وابسته به دانشگاه , 125, 8/50, 1/981, 22/219, 215, 0/0 عدم تخصيص بودجۀ کافي , 125, 6/13, 3/201, 12/824, 215, 0/0 نپرداختن حق الزحمه به معلمان راهنما , 125, 7/69, 2/673, 2/891, 215, 0/0 فقدان ارزيابي مبتني بر عملکرد , 125, 7/69, 2/775, 12/040, 215, 0/0 ارتباط غير مؤثر با آموزش و پرورش , 125, 5/33, 3/316, 11/707, 215, 0/0 ضعف سيستم نيازسنجي , 125, 6/45, 2/509, 18/179, 215, 0/0 نداشتن فضاي آموزشي مستقل , 125, 6/87, 2/656, 0/739, 215, 0/0 عدم تحول در روند کارورزي , 125, 6/14, 2/737, 11/417, 215, 0/0 وجود نيروي انساني توانمند , 125, 8/13, 2/130, 3/857, 215, 0/0 مشروعيت بخشي به نقش هيئت علمي در مدارس , 125, 7/69, 2/673, 7/854, 215, 0/0 عدم تناسب دانشجو با استاد راهنما , 125, 6/14, 2/637, 9/679, 215, 0/0 عدم همکاري و تعامل مديران و معلمان مدارس با مدرسان , 125, 7/19, 1/790, 8/354, 215, 0/0 نظارت ناکافي اساتيد بر عملکرد دانشجو در مدارس , 125, 3/285, 0/74, 2/68, 215, 0/0 داده هاي جدول ٢ نشان ميدهد ميانگين محاسباتي همۀ آسيب هاي ساختاري از ميانگين مورد انتظار (٥/٥) بزرگتر است و نيز در سطح اطمينان ٩٩ درصد تفاوت معناداري بين ميانگين نمرات نيز مشاهده شد.