چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر انگیزش و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی – همبستگی اجرا شده است. جامعة آماری شامل600 نفر دبیران تربیت بدنی شهر شیراز بودهاند، که با نمونهگیری طبقهای تصادفی و طبق جدول مورگان 234 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامة تطبیقیافته مدیریت دانش مدل نوناکا و تاکوچی (1995) با چهار مؤلفة اجتماعیسازی، برونیسازی، درونیسازی، ترکیب دانش استفاده شد. ضریب پایایی این پرسشنامه 97/0 به دست آمد و روایی آن تأیید شد. همچنین، از پرسشنامههای انگیزش شغلی دبیران پارسا و همکاران (1393)، و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی همتینژاد (1388) با روایی تأیید شده و به ترتیب با ضرایب پایایی 95/0 و 87/0 استفاده شد. برای بررسی تأثیر متغیرها مدلسازی معادلات ساختاری اجرا شد. یافتهها نشان داد، متغیر درونیسازی دانش بیشترین میزان ضریب تأثیر را بر عملکرد شغلی و انگیزش شغلی را ایفا میکند و مدیریت دانش علاوه بر تأثیر مستقیم دارای تأثیر غیر مستقیم بر عملکرد شغلی از طریق ایجاد انگیزة شغلی نیز است. پیشنهاد میشود، به ایجاد جو اعتماد در بین دبیران ورزش تلاش شود، به گونهای که دبیران خطری را از جانب انتقال دانش شغلی خود به دیگر افراد احساس نکنند.
The objective of this study was checking the effect knowledge management on motivation and job performance physical education teachers in Shiraz city. The population statistic is including 600 people physical education teachers in Shiraz city and selection sampling floor-clustered-random including 234 people. The current research use from knowledge management Nonaka &Takeuchi‘s model questionnaire (1995) to 4 components socialization, externalization, internalization, combination knowledge, α=0. 97, accepted validity, also from Secretaties job motivation Parsa (2014) questionnaire to accepted validity, α=0. 96 and from job performance Physical Education Secretaries Hemati Nezhad (2009) questionnaire used to accepted validity, α=0. 87. The relationship and effect variable used marshal Pierson test and standard path coefficients. The results showed Internalization component most impact factor by performance and job motivation. In addition to the direct effect of knowledge management has indirect effect on job performance is through job motivation. It is suggested, establishing trust try among physical education teachers in Shiraz city, so teachers don't feel danger from transfer knowledge jobs to others and process codify for tend of data and job information, the loyalty physical education teachers increase to jobs and avoid leaving school teachers.
خلاصه ماشینی:
دکتري مديريت راهبردي، دانشکدة تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٧/١٢/١٨؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٧/٢٩) چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير مديريت دانش بر انگيزش و عملکرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز بوده است .
با توجه به نياز ارتقاي بهره وري آموزش و پرورش شهر شيراز و همچنين ، اهميت دبيران تربيت بدني در ارتقاي سلامت روحي و جسماني دانش آموزان ، هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت دانش بر انگيزه و عملکرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز است .
نتايج نشان داد بين اجتماعيسازي دانش ، ترکيب دانش و درونيسازي دانش و برونيسازي دانش با عملکرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز رابطۀ معناداري وجود دارد.
همچنين ، بين اجتماعيسازي دانش ، ترکيب دانش و درونيسازي دانش با انگيزش شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز رابطۀ معناداري وجود دارد.
به طور کلي، مديريت دانش بر عملکرد و انگيزش شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز تأثير دارد.
اين بدان معني است که با افزايش يک انحراف معيار در درونيسازي دانش مديران به ميزان ٠/٣٥ عملکرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز نيز افزايش خواهد يافت .
جدول ٥ تأييد مدل پيش بين را تصديق ميکند و از طرف ديگر، با توجه به شکل ٣ و جدول ٦، بايد گفت عملکرد شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز با استفاده از مدل مورد نظر قابل پيش بيني است .
متغير درونيسازي دانش بيشترين ميزان ضريب تأثير را بر عملکرد شغلي و انگيزش شغلي دبيران تربيت بدني شهر شيراز ايفا ميکند.