چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری و ارائة مدل مناسب و در راستای ارتقای وضع موجود انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی و از نظر شیوة پژوهش بر اساس نظریة زمینهای اجرا شده است. مشارکتکنندگان در پژوهش بر اساس اصل اشباع نظری دادهها شامل 14 نفر از افراد صاحبنظر و خبرگان در حوزة خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری بود که با روش نمونهگیری گلولهبرفی و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبة نیمهساختارمند بود. دادهها با نرمافزارMAXQDA2018 ، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تحلیل شد. اعتبار دادهها با روش تأییدپذیری توسط مشارکتکنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، ابعاد و مؤلفههای خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزة آموزشهای مهارتی در شش طبقه شامل پدیدۀ مرکزی (فرایند خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری)، شرایط علّی، شرایط زمینهای، عامل مداخلهگر، راهبردها، و پیامدها و نتایج شناسایی شد. ارائة مدل مناسب و فراهمکردن شرایط میتواند اثربخشی خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری توسط سیاستگذاران را برای نظام آموزشی کشور بهبود بخشد. همچنین، لزوم انجام مطالعات بیشتر برای طراحی یک مدل خطمشیگذاری آموزشی مبتنی بر رویکرد رفتاری در حوزة آموزشهای مهارتی در ایران را نشان داد.
Abstract This research has been conducted with the aim of identifying the dimensions and components of educational policymaking based on behavioral approach and providing a suitable model in order to improve the current situation. The present study was applied in terms of the type of qualitative data and in terms of research method of Background Theory (Grand Theory). Participants in this study were based on the theory and principle of theoretical saturation, including 14 experts and experts available in the field of educational policymaking based on behavioral approach. who were selected by purposeful sampling. The data collection tool is a semi-structured interview. Data were analyzed using MAXQDA2018 software in three stages of open coding, central coding and selective coding. Data validation was done using the verification method by the contributors. Based on the findings of the research, the dimensions and components of model of educational layout policy based on behavioral approach in the field of skill training in 6 categories including central phenomenon (educational layout policy based on behavioral approach), causal conditions, contextual conditions, intervening factor, strategies and consequences and results were identified. Providing a suitable model and providing conditions can improve the effectiveness of policy-making training policies based on behavioral approach by policymakers for the country's educational system. It also showed the need for further studies to design a model of educational policymaking based on behavioral approach in the field of skills training in Iran.