چکیده:
بازار خرده فروشی برق واسطی میان مصرفکننده نهایی و بازار عمده فروشی جهت تامین انرژی مصرفکننده میباشد. یکی از ابزارهای اساسی در تعامل میان خردهفروش و مصرفکننده نهایی، بهرهگیری از برنامههای پاسخگویی بار میباشد. در این پژوهش مدلی تجاری-اقتصادی با هدف حداکثر تعامل میان خردهفروش و سایر بازیگران بازار برق مبتنی بر بهینهسازی بازهای و برنامههای پاسخگویی بار به منظور تصمیمگیری بهینه خردهفروش در قراردادهای دوجانبه و بازار حوضچه پیشنهاد شده است. این مدل پیشنهادی سود خردهفروش را قبل و بعد از اجرای برنامه مناسب پاسخگویی بار محاسبه کرده و در نهایت اختلاف میان این دو مقدار را حداکثر میکند. نتایج حاصل از حل مدل پیشنهادی نشان میدهد که با بکارگیری برنامههای قیمت محور پاسخگویی بار حداکثرشدن مشارکت مصرفکننده در کاهش میزان اوج بار شبکه براساس میزان کشش قیمتی هر مشترک قابل دستیابی است. در طرف مقابل نیز براساس مدلسازی مناسب عدم قطعیتها از جمله کشش قیمتی مشتریان و قیمتهای بازار حوضچه، سود خردهفروش با حد مناسبی از ریسک افزایش خواهد یافت. در مورد سود خردهفروش میتوان نتیجه گرفت که براساس اعمال رویکرد فازی و اپسیلون محدود و تعیین نقاط بهینه پرتو حداکثر سود در تعرفه قیمتگذاری زمان لحظهای در مقایسه با تعرفه قیمتگذاری زمان استفاده رخ خواهد داد. از نقطه نظر حداکثر تعامل میان خردهفروش و مصرفکننده نهایی در بازار برق براساس پژوهش کنونی، سیاست مطلوب سیاست استفاده از روشهای هوشمند برنامههای قیمت-محور پاسخگویی بار میباشد.
The retail electricity market is the intermediary between end-user customer and the wholesale market to supply customers’ energy. One of the basic tools in interaction between the retailer and the end-user customer is use of demand response programs. In this research, a business-economic model with the aim of maximum interaction between retailer and other electricity market players based on interval optimization and demand response programs is proposed to achieve an optimal decision of retailer in bilateral contracts and the pool electricity market. This proposed model calculates the retailer's profit before and after the implementation of appropriate demand response program and ultimately maximizes the difference between these two values. The results show that by using price-based demand response programs and price elasticity of each customer, maximum participation of customer in reducing peak load of the power grid can be achieved. On the other hand, based on proper modeling of uncertainties such as price elasticity and pool electricity market prices, the retailer's profit will increase with a suitable level of risk. For retailer profit, it can be concluded that based on application of fuzzy and epsilon constraint method, determining an optimal pareto points and retailer profit maximization will occur in real time pricing tariff compared to time of use pricing tariff . From the maximum interaction point of view between the retailer and the end-user customer in the electricity market based on the current research, the preferred policy is the policy of using intelligent methods of price-based demand response programs.
خلاصه ماشینی:
از نقطه نظر حداقل سازی هزینه های خرید انرژی میتوان دو حالت برنامه ریـزی را بـرای خرده فروش در نظر گرفت : ـ برنامه ریزی بلند مدت که این نوع برنامه ریزی را می توان بـا اسـتفاده از قراردادهـای تجاری-اقتصادی بازار انـرژی ماننـد قراردادهـای آتـی، سـلف و بسـتن قراردادهـای دوجانبه براساس تصمیمات دو طرفه میان خرده فروش و مصرف کننده به نتیجه رساند برنامه ریزی کوتـاه مـدت کـه در بـر گیرنـده فضـای آزادتـری بـرای تصـمیم گیـری خـرده فـروش بـوده و از طریـق بازارهـای انـرژی کـه دوره زمـانی کوتـاه مـدتی را فراهم میکنند قابل انجام است .
یکـی دیگـر از تصـمیم گیـریهـای بهینـه از طـرف خـرده فـروش ، اسـتفاده از رویکـرد برنامه ریـزی دو مرحلـه ای در میـان مـدت مـیباشـد کـه در پـژوهش کـاریون و همکـاران (٢٠٠٩,Carrion et al) بررسی شده است و براساس این پژوهش خرده فـروش دربـاره میـزان مشارکت خود در بازار آتیه و حوضچه ضمن تعیین میـزان قیمـت پیشـنهادی بـه مشـترکین خـود بـا هـدف بیشـینه سـازی سـود مـورد انتظـار خـود بـا حـد قابـل قبـولی از ریسـک تصمیم گیری میکند.
در پژوهش کنونی نیز براساس برنامه های پاسخگویی بـار قیمـت -محـور مـدل بهینـه ای جهت تصمیم گیری خرده فروش در قراردادهای دوجانبه بازار بـرق و بـازار حوضـچه ارائـه شده است .
مشارکت (نوآوری) پژوهش کنونی را میتوان در موارد زیر خلاصه نمود: ـ تحلیـل مـدلی تجـاری-اقتصـادی بـه منظـور حـداکثر تعامـل میـان خـرده فـروش و مصرف کننده براساس مدلسازی برنامه های پاسخگویی بار ـ دستیابی به مدلی جهت حضور همزمان خرده فروش در قراردادهای دوجانبـه و بـازار حوضچه براساس مدلسازی ریسک ـ رویکردی اقتصـادی بـا هـدف حداکثرسـازی مشـارکت مصـرف کننـده در مـدیریت مصرف انرژی ٤.