چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر سرزندگی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی و طرح آن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری پژوهش حاضر مشتمل بر کلیة دانشآموزان دختر پایة پنجم مقطع ابتدایی شهر مرند بود. گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. آزمودنیهای این تحقیق 64 نفر بودند که به روش تصادفی به گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی مورد نظر، بستة آموزش تفکر غریبی و همکاران بود. گروه آزمایشی 16 جلسة 50 دقیقهای آموزش راهبردی تفکر را دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی در مورد تفکر دریافت نکردند و جریان عادی کلاس را طی کردند. سرزندگی تحصیلی دانشآموزان با پرسشنامة سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده ارزیابی شد. سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی دانشآموزان در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. به صورت کلی میتوان چنین عنوان کرد که آموزش تفکر به دانشآموزان میتواند موجب تقویت سرزندگی تحصیلی آنان شود. این نتایج، آموزش راهبردی تفکر را به مثابة یک روش یاددهی- یادگیری کارآمد در تربیت دانشآموزان خودگردان، که مهمترین هدف تعلیم و تربیت است، پیشنهاد میکند.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of Strategic Teaching of Thinking on academic buoyancy of elementary students. The research method was semi-experimental and its design was pre-test and post-test with control group. The population of the study consisted of all 5th grade elementary school students in Marand city. The sample group was selected using cluster random sampling. The subjects of this study were 64 people who were randomly assigned to the experimental group (32 persons) and control (32 persons). The intended educational content was a package of Strategic Teaching of Thinking and colleagues. The experimental group received 16 sessions of 50 minutes of strategic thinking instruction, and the control group did not receive any training on thinking and did not go through the normal course of the class. Students' academic buoyancy was assessed with a questionnaire of Hossein Chari and Dehghanizadeh's. Academic buoyancy were evaluated in two stages: Pre-test and post-test. Research hypotheses were analyzed by covariance analysis the findings of the research showed that there is a significant difference between the mean scores of academic buoyancy in the experimental and control groups. In general, it can be stated that thinking teaching to students can strengthen academic buoyancy. These results suggest Strategic Teaching of Thinking as an effective teaching-learning method in educating self-taught students, which is the most important goal of education.
خلاصه ماشینی:
استاديار، گروه روان شناسي، واحد تبريز، دانشگاه آزاد اسلمي، تبريز، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٨/٠٢/٢٦؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٩/١٨) چکيده پژوهش حاضــر با هدف تعيين اثربخشــي آموزش راهبردي تفکر بر ســرزندگي تحصــيلي دانش آموزان ابتدايي اجرا شــد.
اين نتايج ، آموزش راهبردي تفکر را به مثابۀ يک روش ياددهي- يادگيري کارآمد در تربيت دانش آموزان خودگردان ، که مهم ترين هدف تعليم و تربيت است ، پيشنهاد ميکند.
در واقع ، ميتوان گفت که يکي از مهم ترين نگرانيها در زمينۀ روان شناسي مدرسه ، فهم چگونگي تلاش دانش آموزان براي مواجهه با مشکلات تحصيلي و مدرسه اي است (ياوري، درتاج و اسدزاده ، ١٣٩٥).
بنابراين ، هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي آموزش راهبردي تفکر بر سرزندگي تحصيلي دانش آموزان ميباشد.
براي اين منظور، فرضيۀ پژوهشي را که مقاله حاضر در تلاش براي پاسخ به آن تدوين شده ، اين است که آموزش راهبردي تفکر بر سرزندگي تحصيلي دانش آموزان تأثير دارد.
خلصۀ تحليل کوواريانس در مورد اثر آموزش راهبردي تفکر بر سرزندگي تحصيلي منابع پراکنش , مجموع مجذورات , درجۀ آزادي, ميانگين مجذورات , F , سطح معناداري, مجذور اتا کووريت , 293/46, 1, 293/46, 18/73, 0/00, 0/23 بين گروهي , 1031/40, 1, 1031/40, 65/85, 0/00, 0/51 خطا , 955/39, 61, 15/66, , , کل , 47837/99, 64, , , , همان طور که در جدول ٦ مشاهده ميشود، نتايج تحليل کوواريانس نشان ميدهد اثر اصلي گروه بر نمرات پس آزمون معنادار است (٠٠٥≥P ، ١٨/٧٦ =F ).