چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی سازوکارهای توسعه و نگهداشت نومعلمان در نظام آموزش و پرورش به شیوة کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا کیفی صورت گرفته است. 19 نفر از خبرگان، مدیران و معاونان منابع انسانی، و نومعلمان استخدامشدة 5 سال اخیر نظام آموزش و پرورش به روش گلوله برفی انتخاب و با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. برای تحلیل دادهها از فن تحلیل محتوای کیفی مصاحبه با رویة کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد روایی کدهای به دست آمده از طریق بررسی همکاران و پایایی نیز از طریق ضریب توافق کندال محاسبه شد. نتایج تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها نشان داد سازوکارهای توسعة نومعلمان شامل نشست های درون و برونمدرسهای، مسیر پیشرفت شغلی تخصصی، فنون طراحی مشاغل، تسهیم دانش، یادگیری عملی، شبکه سازی، مدیریت عملکرد، خودتوسعه ای، جانشینپروری، آموزش، کار تیمی و مسیر پیشرفت شغلی عمودی است. پرداخت مبتنی بر عملکرد و شایستگی، مزایا، توجه به نیازهای سطح بالا (معنوی) و توجه به نیازهای سطح پایین (مادی) مهمترین سازوکارهای نگهداشت نومعلمان بودند. نظام آموزش و پرورش برای تحقق برنامهها و سیاستهای تحول باید برای توسعه و نگهداشت معلمان تازهکار مستعد، سازوکارهای نظاممند و هدفمحوری تعریف، اجرا و ارزیابی کند.
The present study aims to identify the mechanisms of development and retention of newly hired teachers in the education system in a qualitative manner. In the present qualitative study, 19 experts, managers and deputies of human resources, and newly hired teachers of the last 5 years of the education system were selected as snowballs and semi-structured interviews were conducted with them. In order to analyze the data, the technique of analyzing the qualitative content of the interviews according to the coding procedure was used. The results of the thematic analysis indicated that the mechanisms for the development of newly hired teachers included; In-school and out-of-school sessions, career development pathways, job design techniques, knowledge sharing, practical learning, networking, performance management, self-development, succession parenting, training, teamwork, and vertical career advancement. Performance based payment, benefits, attention to spiritual needs, and attention to material needs were the most important mechanisms for teacher retention. To implement transformation programs and policies, the education system must define, implement and evaluate systematic and goal-oriented mechanisms for the development and retention of talented novice teachers.
خلاصه ماشینی:
گروه مديريت ، دانشکدة ادبيات ، دانشگاه ايلام ، ايلام ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٩/٠٢؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/١١/١٣) چکيده پژوهش حاضر با هدف شناسايي سازوکارهاي توسعه و نگهداشت نومعلمان در نظام آموزش و پرورش به شيوة کيفي مبتني بر تحليل محتوا کيفي صورت گرفته است .
نتايج تحليل محتواي کيفي مصاحبه ها نشان داد سازوکارهاي توسعۀ نومعلمان شامل نشست هاي درون و برون مدرسه اي، مسير پيشرفت شغلي تخصصي ، فنون طراحي مشاغل ، تسهيم دانش ، يادگيري عملي ، شبکه سازي ، مديريت عملکرد، خودتوسعه اي ، جانشين پروري ، آموزش ، کار تيمي و مسير پيشرفت شغلي عمودي است .
همچنين ، بايد توجه داشت که اکثر نظام هاي آموزشي هرساله مبالغ شايان توجهي براي جذب و نگهداري منابعانساني خود هزينه ميکنند، در حالي که هر سازمان قادر است در صورت اتخاذ شيوه هاي مناسب ، علاوه بر حفظ منابع انساني موجود، زمينه ساز جذب تعدادي ديگر از کارکنان فعال نيز باشد (کينگاس ، کارياينن و الو٣، ٢٠٢٠).
واضح است که مدارس دولتي، مانند ديگر سازمان ها، بايد در پي تعريف سازوکارهايي براي نگهداشت بهتر معلمان ارزندة خود باشد، چرا که امروزه ، جلوگيري از خروج استعدادها يکي از مسائل مشکل آفرين فراروي سازمان ها بوده و با ازدست دادن يا بازنشسته شدن نيروهاي متخصص و مستعد و در نتيجۀ کمبود شديد استعدادها، نظام آموزش و پرورش با مشکلات بسياري مواجه خواهند شد (کاسترو٥ و همکاران ، ٢٠٢٢).
1. Ivaniuk شناسايي سازوکارهاي توسعه و نگهداشت نومعلمان در نظام آموزش و پرورش ١٤٣ کار تيمي، سازوکار ديگري است که از منظر افراد مورد مصاحبه ميتوان از آن براي توسعۀ نومعلمان بهره گرفت .
Teacher professional development through knowledge management in educational organisations.