چکیده:
با وجود مطالعات گذشته، نقصان نظریۀ جامع و اثربخش از مشارکت در سازمانهای دولتی بهعنوان چالشی اساسی مطرح بوده است. هدف ارائۀ یک الگوی مشارکت یکپارچه برای کمک به ادارۀ امور سازمانهای دولتی بوده و پژوهش به روش ترکیبی از نظریۀ دادهبنیاد و پیمایش انجام شده و از لحاظ هدف اکتشافی و توصیفی بوده است. ابتدا 31 نفر به صورت هدفمند قضاوتی انتخاب شدند و با آنان مصاحبه صورت گرفت و تحلیل کیفی با نرمافزار مکس کیودا انجام شد. در کدگذاری باز، ۱۰۷۵ کد مفهومی شناسایی و با همگرایی آنها، ۱۳مقولۀ محوری به دست آمد. نظام مشارکت سازمانی بهعنوان پدیدۀ محوری انتخاب و روابط آن با سایر مقولهها تبیین و الگوی اولیه ارائه شد. سپس با توزیع 250 پرسشنامه در یک شرکت دولتی، شامل 545 نفر، ارزیابی و اعتبار مدل با آلفای کرونباخ 9/0 تایید و الگوی یکپارچۀ مشارکت در 5 بخش، شامل وضعیت غایی، وضعیت فاعلی وضعیت مادی وضعیت صوری و مکانیزم ارزشیابی طرحریزی شد.
Regardless of studies about participation, theoretical coherence has not been formed and developing an effective theory of participation in public organizations is still a major challenge.This research, by presenting an integrated model of participation, seeks to converge and contribute to managing the affairs of government organizations.This research has been exploratory and descriptive in terms of purpose. At first, 31 people were interveiewed and using qualitative data analysis by MAXQDA software, a visual model was presented.Then the model, evaluated by 250 questionnaires in a public Iranian Company with 545 employees located in Tehran. Reliability of the model confirmed by Cronbach’s alpha (calculated 0.9). As a result of grounded theory process, 1075 concept codes were identified and 13 central categories were obtained. The category of “organizational participation system” selected as a central phenomenon. Its relationship with other categories, explained and an integrated five-part model of participation presented, which includes: the ultimate cause, actual cause, material cause, formal cause and participation evaluation mechanism.