چکیده:
با ظهور شبکههای اجتماعی آنلاین در سالهای اخیر با پدیده حضور فراگیر سلبریتیها در این شبکهها مواجه هستیم. سلبریتیها در این شبکهها بدون واسطه رسانههای رسمی مانند مطبوعات خود را بازنمایی میکنند. بر اساس نظریه گافمن سلبریتیها از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزار جلوی صحنه استفاده میکنند تا خودِ مطلوب و موردنظرشان را به مخاطبان شبکههای اجتماعی عرضه کنند. ازآنجاکه این اشخاص مورد اقبال و توجه افراد زیادی در جامعه هستند، این تحقیق نحوه خودبازنماییهای آنها را در شبکه اجتماعی اینستاگرام بهعنوان افراد مورد رجوع و پربیننده موردمطالعه قرار داده است. برای این منظور از طریق استخراج الگوهای خودبازنمایی و تکنیکها و استراتژیهای آن به ارائه مدلی جامع از نحوه خودبازنمایی سلبریتیها در این شبکه پرداخته است. 391 پست اینستاگرامی از صفحات 5 نفر از سلبریتیهای ایرانی که بیشترین تعداد دنبال کننده را دارند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی روی نمونهها که شامل مهناز افشار، رامبدجوان، بهنوش بختیاری، ترانه علیدوستی و محمدرضا گلزار میباشد، پنج الگوی خودبازنمایی را در صفحات آنها به دست داد. این پنج الگو شامل الگوی بازنمایی هویت حرفهای، الگوی بازنمایی کنشگری اجتماعی، الگوهای تعاملگرایانه با مخاطبان، الگوی بازنمایی کنشگری سیاسی و الگوی بازنمایی زندگی شخصی روزمره میباشد. با استفاده از تفسیرهای نشانه شناختی و استخراج دلالتهای ضمنی این الگوها، مؤلفههای پنجگانه خاص و محبوب بودگی، عادی و از جنس جامعه بودگی، فعال و مسئولیتپذیر بودگی، مورد تأیید و خیرخواه بودگی و صمیمی و مردمی بودگی به دست آمد که در کلیت سلبریتیها را به مثابه گروه مرجع بازنمایی میکند.
With the emerge of online social networks in recent years, the phenomenon of the extensive presence of Based on Gaffman's theory, celebrities use social networks as a front-end tool to offer their desired “self” to their audience. To this end, a comprehensive model of celebrity self-representations in the medium was presented through assessing self-representation patterns, methods and strategies.we selected 391 posts of Instagrams from the pages of the 5 most popular Iranian celebrities by targeted sampling. The results of qualitative content analysis on the samples obtained five self-representation patterns in their pages. These five patterns include the pattern of the representation of professional identity, the model of social activism representation, interacting patterns with the audience, the pattern of political activism and the pattern of representing everyday personal life. Each of the first three patterns contained different strategies for self-representation, which were described as sub-types. Five characters were obtained using semiotic interpretations and evaluating implicit implications of the patterns: being specific and popular; being belonged to ordinary level of society; being active and responsible; being approved and benevolent; and being intimate and popular. The five characters represent the celebrities as a reference group.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه اين اشخاص مورداقبال وتوجه افرادزيادي درجامعه هستند،اين تحقيق نحوه خودبازنماييهاي آن هارادر شبکه اجتماعي اينستاگرام به عنوان افرادموردرجوع وپربيننده موردمطالعه قرارداده است .
آن هاازطريق نشانه شناسيبه اين نتيجه رسيدند که ستاره هايسينماييدرتعامل بيواسطه بامخاطب ونيزباراهبردخودبيانگريوتصاوير شخصي وخصوصي تغييرمهمي درشيوه هاي نگرش جامعه به معناي ستارگي ايجاد کرده اندکه همان ستاره بودن درشرايط بعدازاينترنت است .
لذاباتوجه به اين هدف وسؤال تحقيق روش تحليل کيفيبرايانجام پژوهش انتخاب شده است ؛زيرا اين روش ،«امکان تفسيرذهني محتواي داده هاي متني راازطريق طبقه بندي منظم ، ٢٣١ کدگذاريومعرفينمودن الگوهابه وجودميآورد»(هيسه وشانون ،٢٠٠٥)؛وچون شبکه اجتماعياينستاگرام شبکه ايمبتنيبرتصويراست و«نشانه شناسي غالب ترين الگوي روش شناختيمطالعه تصاويراست »(عبداللهيان ،١٣٩٠)ازتفسيرهاينشانه شناختيبراي تحليل عکس هااستفاده کرديم .
تعداد پست هاي نمونه انتخاب شده از هر سلبريتي غلامرضا تاج بخش و محمد دانش فر | پس ازانتخاب نمونه ها،برايکدگذاريهرپست اينستاگرام ١(شامل يک عکس ياويدئو به انضمام توضيحات ذيل آن )به عنوان واحدتحليل تحقيق انتخاب شد.
الگوي بازنمايي هويت حرفه اي بازنمايي هويت حرفه اي به اين معناکه سلبريتي خودرادرموقعيت هاي حرفه اي و تخصصياش نشان ميدهد،رايج ترين الگويي است که درصفحات سلبريتيهاديده ميشود.
به اين معناکه ازطريق صفحات اينستاگرام خود به اطلاع رساني درباره فعاليت هاي حرفه اي آتي خودميپردازند؛ماننداينکه محصول فعاليت آن هاشامل فيلم ،سريال ،برنامه تلويزيوني،تبليغات ،کنسرت وتئاتردرچه زمان و مکان عرضه ميشود.
همچنين به دليل اينکه اين عکس هاتوسط ٢٤٢ عکاسان حرفه اي،بسياريازنقص هاي آن هانيزبرطرف شده است ونوعيمعنايکامل و بينقص بودن درظاهررابازنماييميکند.