چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی وضعیت موجود غنای شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی ایران است. بدین منظور، پژوهش در سه فاز مجزا اما مکمل انجام شد. در فاز اول با کاربست روش شناسی کیفی و همچنین انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگانی که به صورت هدفمند انتخاب شدند و با تکنیک گلوله برفی به اشباع رسیدند، انجام گردید. داده های بدست آمده کدگذاری شد و در نتیجه مهمترین نشانگان غنای شغلی در ابعادی شامل: بعد آموزشی، بعدپژوهشی، بعد سازمانی، بعد ارائه خدمات تخصصی، بعد فردی و بعد سازمانی شناسایی و اعتباریابی شد. در فاز دوم، با استفاده از نتایج بدست آمده پرسشنامه ای در مقیاس 5 درجه ای لیکرت طراحی شد. روایی محتوایی توسط متخصصان تأیید شد. همچنین در یک اجرای آزمایشی پایایی قابل قبولی برای آن محاسبه شد. به علاوه تحلیل عاملی تأییدی نیز روایی سازه آن را تأیید کرد. در فاز سوم با کاربست روش شناسی کمی(توصیفی از نوع پیمایشی) و همچنین انجام نمونه گیری تصادفی طبقه ای، پرسشنامه طراحی شده توسط 324 نفر از اعضای هیأت علمی تکمیل شد. داده های نرمال به دست آمده مجدداً به لحاظ روایی و پایایی بررسی شد و نهایتاً با آزمون t تک نمونه ای تحلیل شد. یافته ها به صورت کلی نشان داد که وضع موجود غنای شغلی اعضای هیات علمی دانشگاههای غرب کشور مطلوب نیست.
The purpose of this study is to investigate the current situation of job richness of faculty members of Iranian public universities. For this purpose, the research was conducted in three separate but complementary phases. In the first phase, qualitative methodology was applied and semi-structured interviews were conducted with experts who were purposefully selected and saturated with the snowball technique. The obtained data were coded and as a result, the most important symptoms of job richness were identified and validated in dimensions including: educational dimension, research dimension, organizational dimension, specialized services dimension, individual dimension and organizational dimension. In the second phase, a questionnaire on a 5-point Likert scale was designed using the obtained results. The content validity of the tool was confirmed by experts. Also, in an experimental implementation, acceptable reliability was calculated for it. In addition, confirmatory factor analysis confirmed the construct validity. In the third phase, using a quantitative methodology (descriptive survey type) as well as stratified random sampling, a questionnaire designed by 324 faculty members was completed. The obtained normal data were re-evaluated for validity and reliability and finally analyzed by one-sample t-test. The findings generally showed that the current situation of job richness of faculty members of western universities is not favorable.