چکیده:
هدف: ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران، در میزان موفقیت آنان در بازار سرمایه نقش بسزایی دارد. در همین راستا، پژوهش حاضر تلاش دارد که اثر تعدیلی ویژگیهای شخصیتی بر رابطه بین استفاده از خدمات مشاوره مالی و رفتار معاملاتی سرمایهگذاران را بررسی کند. روش: این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و بهلحاظ روش گردآوری دادهها، توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش حاضر از طریق توزیع پرسشنامه بین 267 سرمایهگذار جمعآوری شده است. دوره زمانی پژوهش حاضر، نیمه اول سال 1400 است. در فرایند تحلیل دادههای پژوهش، ابتدا از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران با استفاده از مدل پنجعاملی شخصیت شناسایی شد؛ سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی از اندازهگیری صحیح آنها اطمینان بهدست آمد. در ادامه، مدل رگرسیونی پژوهش آزمون شد. یافتهها: طبق نتایج مدل رگرسیونی، علاوهبر متغیر مستقل (مشاوره مالی) متغیرهای جنسیت، وضعیت تاهل، درآمد ماهیانه، تجربه فعالیت در بورس، ریسکگریزی و سواد مالی بر متغیر وابسته (رفتار معاملاتی سرمایهگذاران) تاثیرگذار بودند. در مقابل، متغیرهای سن و تحصیلات بر متغیر وابسته تاثیرگذار نبودند. بعد از این مرحله، اثر تعدیلی ویژگیهای شخصیتی سرمایهگذاران بر رابطه بین متغیر مستقل و متغیر وابسته بررسی شد. سه ویژگی تجربهپذیری، وظیفهشناسی و توافقپذیری، باعث تقویت و ویژگی روانرنجوری باعث تضعیف رابطه بین متغیر مستقل و وابسته میشود. ویژگی برونگرایی بر این رابطه تاثیرگذار نبود. در نهایت، از متغیر ابزاری برای رفع مشکل درونزایی متغیر مستقل استفاده شد. این کار با استفاده رگرسیون حداقل مربعات دومرحلهای انجام شد. نتیجهگیری: ویژگیهای شخصیتی، از جمله عواملی است که بر رفتار معاملاتی سرمایهگذاران تاثیر میگذارد و نقش آن در استفاده از خدمات مشاوره مالی انکارناپذیر است.
Objective: Investors' personality traits play an important role in their success in the capital market. In this regard, this study attempts to investigate the moderating effects of personality traits on the relationship between the use of financial advisory services and investor trading behaviors.Methods: The present research is practical in nature and can be considered a descriptive-exploratory and correlational study. The required data were collected through the distribution of questionnaires among 267 investors. The study was conducted in the second and third seasons of the year 2021. The gathered data was initially analyzed through Exploratory Factor Analysis (EFA), the investors' personality traits were identified using the five-factor model of personality, and then, using Confirmatory Factor Analysis (CFA), their correct measurement was ensured. The regression model was tested afterward.Results: According to the regression analysis results, in addition to the independent variable (financial advice service), the variables of gender, marital status, monthly income, stock market experience, risk aversion, and financial literacy affected the dependent variable (investors’ trading behavior). In contrast, age and education level did not influence the dependent variable. After this stage, the moderating effects of investors' personality traits on the relationship between the independent variable and the dependent variable were studied. The three traits of openness to experience, conscientiousness, and agreeableness strengthened the relationship, while neuroticism debilitated it. The extraversion personality trait did not affect this relationship. Finally, the instrumental variable was used to solve the problem of the endogenous explanatory variable. This was done using two-stage least squares (2SLS) regression analysis.Conclusion: Personality traits are among the factors influencing the trading behaviors of investors. Therefore their role in using financial advisors is undeniable.
خلاصه ماشینی:
در مقايسـه بـا مـدل هـاي اسـتفاده شـده در پژوهش هاي قبلي ، مدل به کار رفته در پژوهش حاضر از جامعيت بيشتري برخوردار است ؛ به اين معنـا کـه ابتـدا اثرهـاي متغير مستقل (مشاورة مالي ) به همراه متغيرهاي جمعيت شناختي (جنسيت ، سن ، تحصيلات ، وضعيت تأهل ، درآمد ماهيانه ) و متغيرهاي ديگري همچون سواد مالي ، تجربة فعاليت در بورس و ريسک پذيري ، روي متغيـر وابسـته (رفتـار معـاملاتي سرمايه گذاران ) آن هم از طريق رگرسيون خطي چندگانه مطالعه و بررسي شده است ؛ سپس اثرهـاي تعـديلي هـر يـک از عامل هاي مدل پنج عاملي شخصيت بر رابطة بين متغيرهاي مستقل و وابسته مطالعه و بررسي شده است .
Hackethal, Haliassos & Jappelli از منابع معتبر همچون مشاوران مالي ، باعث افزايش تعدد دفعات معاملاتي سرمايه گذاران مي شود؛ زيرا مشـاوران مـالي از توانمندي لازم براي تجزيه وتحليل دقيق وضعيت بازار سهام برخوردارند.
Tauni, Rao, Fang & Gao 2.
Tauni, Rao, Fang & Gao 2.
نتيجه گيري و پيشنهادها هدف پژوهش حاضر بررسي اثر تعديلي ويژگي هاي شخصيتي سرمايه گذاران بر رابطة بين استفاده از مشاورة مالي و رفتار معاملاتي است .
طبق نتايج اين پژوهش ، ميزان مراجعه به مشاوران مالي بر رفتار معاملاتي سرمايه گذاران تأثيرگذار است .
The impact of social influence on the relationship between personality traits and perceived investment performance of individual investors: Evidence from Indian stock market.
Studying the Effect of Investors’ Personality on their Business Behavior and Investment Performance: Evidences of Tehran Stock Exchange.