چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر مؤلفه های سبک زندگی دانشآموزان متوسطة اول و دوم شهر یاسوج بود. روش این پژوهش پیمایشی بود و 372 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و در نهایت، ابزار گردآوری دادهها (پرسشنامه) بین آنها توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای Spss21 و Amos23 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد بین میزان استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی و تمامی مؤلفه های سبک زندگی رابطة معناداری مثبت و مستقیمی وجود دارد (01/0>P ). با توجه به ضرایب تعیین، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی، مؤلفههای پیشگیری از بیماریها و سلامت جسمانی را بیشتر از دیگر مؤلفه ها و مؤلفة اجتناب از داروها و مواد مخدر را کمتر از دیگر مؤلفه ها پیش بینی کرده است. همچنین، نتایج نشان داد میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی در بین دانش آموزان دختر و متوسطة دوم بیشتر از دانش آموزان پسر و متوسطة اول است و در تمامی مؤلفه های سبک زندگی، میانگین دانش آموزان دختر و متوسطة دوم بیشتر از دانش آموزان پسر و متوسطة اول است.
The purpose of this study was to influence the use of virtual social networks on the lifestyle components of first and second grade high school students in Yasuj. The method of this research was survey and 372 students were selected as a sample using multi-stage cluster sampling method and finally the data collection tool (questionnaire) was distributed among them. Spss21 and Amos23 software were used to analyze the data. Findings showed that there is a significant positive and direct relationship between students' use of virtual social networks and all components of lifestyle (P < 0.01). According to the coefficients of determination, the use of virtual social networks predicts the components of disease prevention and physical health more than other components and the component of avoiding drugs and narcotics less than other components. has done. The results also showed that the rate of use of virtual social networks among female and high school students is higher than male and high school students and in all components of lifestyle, the average of female and high school students is higher. He is a male and junior high school student.
خلاصه ماشینی:
کارشناسي ارشد جامعه شناسي، دانشگاه پيامنور، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٧/٢٥؛ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٤/٠١) چکيده هدف پژوهش حاضر بررسي تأثير ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر مؤلفه هاي سبک زندگي دانش آموزان متوسطۀ اول و دوم شهر ياسوج بود.
يافته هاي تحقيق نشان داد بين ميزان استفاده دانش آموزان از شبکه هاي اجتماعي مجازي و تمامي مؤلفه هاي سبک زندگي رابطۀ معناداري مثبت و مستقيمي وجود دارد (٠/٠١< P).
با اين اوصاف اين پژوهش در پي تأثير ميزان استفاده از شبکه هاي اجتماعي مجازي بر مؤلفه هاي سبک زندگي (سلامت جسماني، ورزش و تندرستي، کنترل وزن و تغذيه ، پيشگيري از بيماريها، سلامت روان شناختي، سلامت معنوي، سلامت اجتماعي، اجتناب از داروها و مواد مخدر، پيشگيري از حوادث و سلامت محيطي) دانش آموزان متوسطه شهر ياسوج است .
پيشينۀ پژوهش در زمينۀ ميزان استفاده و حضور در شبکه هاي اجتماعي و تأثير آن در سبک زندگي مطالعات چندي انجام گرفته است ، از جمله اکبري و همکاران (١٣٩٩) در پژوهشي نشان دادند که بين شبکه هاي مجازي و سبک زندگي جوانان (سلامت جسماني، روان شناختي، معنوي، اجتماعي؛ ورزش ؛ تغذيه و وزن ، پيشگيري از بيماريها و حوادث و اجتناب از داروها و مواد مخدر) رابطۀ معکوس و معناداري وجود دارد.
شکاري نمين و حاجياني (١٣٩٣) در پژوهشي نشان دادند که بين عضويت و حضور در شبکه هاي اجتماعي مجازي (فيسبوک) و سبک زندگي دانشجويان دانشگاه ازاد اسلامي تهران مرکز رابطۀ معناداري وجود دارد.