چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر پدیدة تنوع فرهنگی بر فرایند آموزش در مدارس دوم متوسطة علوم انسانی قزوین پرداخته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر، معلمان مقطع متوسطة علوم انسانی شهر قزوین بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی 16 نفر از معلمان علوم انسانی شهر قزوین به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها نیز از مصاحبة نیمهساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها به روش تحلیل مضمون هفتمرحلهای کلایزی انجام شد. پس از تحلیل مصاحبه ها 13 مضمون فرعی شامل روش تدریس، نحوة برخورد با دانشآموزان، یادگیری، نوع درس، مدیریت کلاس، تنوع قومیتی، مهاجرت پذیری و شهرنشینی، تقویت تنوع فرهنگی، دوری از تعصبات فرهنگی، توانمندسازی و آموزش معلمان، توجه به تجربیات و توان مدیریتی، توجه به مستندگویی و تحمل عقاید مخالف، مهارت در نحوة برخورد معلمان شناسایی و استخراج شد و در نهایت، در پنج مضمون اصلی شامل تأثیرات چندفرهنگی بر فرایند آموزش، ادراک معلمان از تنوع فرهنگی، فرصت ها، راهکار (رفع موانع و تقویت فرصتها)، چالشها و مشکلات (رفع موانع) دسته بندی شدند.
The aim of this study was to represent the lived experiences of teachers of the impact of multiculturalism on the educational process in the second secondary schools of humanities in Qazvin. The present study is applied in terms of purpose, with a qualitative and phenomenological approach. The target group of the present study was high school teachers in humanities in Qazvin. Using targeted and snowball sampling methods, 16 humanities teachers in Qazvin were selected as the sample. Semi-structured interviews were used to collect data and data analysis was performed using a seven-step content analysis. After analyzing the interviews, 13 sub-topics include: teaching method, how to deal with students, learning, type of lesson, classroom management, ethnic diversity, immigration and urbanization, strengthening cultural diversity, avoiding cultural prejudices, empowering and educating teachers , Attention to experiences and managerial ability, attention to documenting and tolerating dissenting opinions, skills in how teachers deal with were identified and extracted, and finally in five main themes, including: the effects of multiculturalism on the teaching process; Teachers' perceptions of cultural diversity; Opportunities; Solution (removing obstacles and strengthening opportunities); Challenges and problems (removal of obstacles) were declassified.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي پژوهش سؤال اول پژوهش: ادراک معلمان رشتۀ علوم انساني از تأثير چندفرهنگي بر فرايند آموزش در دورة متوسطۀ دوم چگونه است ؟ براي پاسخ به اين سؤال پس از پياده کردن مجموع ١٦ مصاحبه با معلمان و خواندن چندين باره آن ها در ميان معلمان متوسطه ، هفت مضمون فرعي شامل روش تدريس ، نحوة برخورد با دانش آموزان ، يادگيري، نوع درس ، مديريت کلاس ، تنوع قوميتي، مهاجرت پذيري و شهرنشيني در اين بخش شناسايي و استخراج شد و در نهايت ، در دو مضمون اصلي شامل تأثيرات چندفرهنگي بر فرايند آموزش و ادراک معلمان از تنوع فرهنگي، دسته بندي شد.
روش هاي مختلفي براي آگاهيبخشي به دانش آموزان در زمينۀ چندفرهنگي وجود دارد؛ از جمله استفاده از تحقيق گروهي براي آشنايي با فرهنگ پوشش در کلاس درس و بين دانش آموزان وجود دارد به جاي استفاده از روش سخنراني ، تنوع در روش تدريس ، احترام به عقايد در کنار توجه به وحدت در دين اسلام و برتربودن انسان ها در تقوا نه در قوميت و موارد ديگر (مصاحبۀ ١٥).
روش هاي مختلفي براي آگاهيبخشي به دانش آموزان در زمينۀ چندفرهنگي وجود دارد؛ از جمله استفاده از تحقيق گروهي براي آشنايي با فرهنگ پوشش در کلاس درس و بين دانش آموزان وجود دارد به جاي استفاده از روش سخنراني، تنوع در روش تدريس ، احترام به عقايد در کنار توجه به وحدت در دين اسلام و برتربودن انسان ها در تقوا نه در قوميت و موارد ديگر (مصاحبۀ ١٥).