چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل کیفی تدریس واحد تربیت بدنی در دوران شیوع کرونا در دانشگاه فرهنگیان بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، با رویکرد کیفی و استراتژی نظریة دادهبنیاد با رویکرد گلیزر اجرا شد. جامعه آماری شامل دو بخش جامعة انسانی و جامعة اطلاعاتی بود. نمونة آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند و در دسترس نظرخواهی شد (15 نفر و مقالات پژوهشی داخلی و خارجی). داده ها با مصاحبة نیمهساختاریافته و مطالعة اسنادی گردآوری شد؛ سپس، با بهره گیری از کدگذاری باز، محوری و نظری، تجزیه و تحلیل شد. براساس یافته ها پس از انجام کدگذاری، در مجموع، 79 مفهوم، 20 مقوله و 7 بعد شناسایی شد و در قالب مدل پژوهشی شامل سه بعد اصلی عوامل زمینه ای (امکانات و طرح درس)، عوامل فرایندی (خلاقیت، تخصص، آموزش و نظارت و ارزشیابی) و پیامدهای نگرشی (شناخت، فرهنگسازی و ایجاد ظرفیت) ارائه شد.
The purpose of this study was to develop qualitative model for teaching physical education unit during corona outbreak in Farhangian University. Research methodology was qualitative with Glaser analysis approach. The statistical population was selected two parts consists of human community (professors of physical education, professors of Farhangian University and managers of Farhangian University) and information community. Sufficient number of statistical samples based on theoretical saturation were selected by purpose and accessible nonprobability Sampling (15 people and internal and foreign research articles). Research tools included systematic documentary study and the exploratory interview structure. Data were analyzed using open, axial and theoretical coding. Based on findings, after coding, a total of 79 concepts, 20 categories and 7 dimensions were identified. In other words, this study showed that three main dimensions of contextual factors (facilities and lesson plans), process factors (creativity, expertise, education) and attitude consequences and feedback (monitoring and evaluation) to develop a qualitative model of physical education teaching in the period Corona outbreak required.
خلاصه ماشینی:
- ميزان تحصيلات استادان تربيت بدني - ميزان آگاهي استادان از ارائۀ سريع خدمات اينترنتي در کلاس هاي آنلاين - استفادة استادان از وب سايت براي معرفي و ارائة محصولات و خدمات خود به دانشجويان - مهارت و دانش تغيير يا ارتقاي فناوريها داشتن روابط بلندمدت با سايت هاي علمي ورزشي , - سطح مهارت هاي تخصصي دسترسي به شبکۀ اينترنت - ميزان تحصيلات استادان تربيت بدني - ميزان آگاهي و ارائۀ سريع خدمات اينترنتي - استفاده از وب سايت و ارائة محصولات و خدمات علمي - مهارت و دانش تغيير يا ارتقاي فناوريها - روابط بلندمدت با سايت هاي علمي ورزشي , ويژگي مهارتي اطلاعات , تخصص يافته هاي پژوهش در اين پژوهش با استفاده از روش هفت مرحله اي گليزر (١٩٦٧)، پس از هر بار مصاحبه کدهاي اوليه پالايش شده و با توجه به ميزان سازگاري و تجانس با ساير مفاهيم کشف شده طبقه بندي شدند؛ اين روش بارها تکرار شد تا در نهايت ، عوامل مؤثر در تدريس واحد تربيت بدني در دانشگاه فرهنگيان کشور در دوران شيوع کرونا هفت مؤلفه که در سه بعد اصلي عوامل زمينه اي (امکانات و طرح درس )، عوامل فرايندي (خلاقيت ، تخصص ، آموزش ، نظارت و ارزشيابي) و پيمدهاي نگرشي شناسايي شد.