چکیده:
مقالة حاضر در پی مطالعة اثربخشی آموزش های مهارتی کارآموزان زن مرکز فنی و حرفهای نایین بر اساس نظریة دادهبنیاد بود. دادههای مطالعه از طریق مصاحبة هدفمند نظری با 14 نفر از کارآموزان، مدیران و مربیان مرکز فنی و حرفه ای نایین تا رسیدن به اشباع نظری گردآوری شد. دادهها به شیوة «کدگذاری» و «مقوله بندی» در سه سطح کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. برای تعیین اعتبار داده ها، از روش «سه سوسازی» در قالب راهبردهای تطبیق توسط شرکتکنندگان و بررسی متخصصان پژوهش کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد «پدیدة محوری» شامل «جایگاه، اهمیت و کیفیت مهارت آموزی زنان» بود. همچنین، «شرایط علّی» شامل چالش آمایش و برنامهریزی، توجه به سهم و نقش زنان در جامعه، توجه به علاقه، انگیزه و روحیات زنان و حرفهمندی مربیان؛ «ویژگی های زمینه ای» شامل امکانات و تجهیزات و تکنولوژی، ساختار و مدیریت آموزش های فنی، مالیة آموزش های مهارتی، محیط و اقتصاد خانواده، و قوانین و مقررات؛ «شرایط مداخله گر محیطی» شامل عوامل محیط فرهنگی -اجتماعی، سیاسی، سیاستگذاری، و اقتصادی؛ «راهبردها» شامل تبلیغات و آگاه سازی، ارتباطات و به رهگیری از تجارب داخلی و بین المللی، مشاوره و راهنمایی و استعدادیابی، حمایت خانواده و دولت؛ و پیامدها بیانکنندة توسعة فردی و سازمانی، اشتغال و کارآفرینی زنان، رفاه خانواده و جامعه، و ارتقای جایگاه اجتماعی زنان بود.
The present article sought to study the effectiveness of skill training of female trainees of Nain technical and vocational center based on grounded theory. Study data were collected through purposeful theoretical interviews with 14 trainees, managers and instructors of Nain Technical and Vocational Center until theoretical saturation. Data were analyzed by "coding" and "categorization" in three levels of open, axial and selective coding. To determine the validity of the data, the "simulation" method was used in the form of adaptation strategies by the participants and the review of qualitative research experts. The results showed that the "core category" included "the status, importance and quality of women's skills". Also, "causal conditions" include the challenge of planning, attention to role of women in society, attention to the interest, motivation and morale of women and the professionalism of coaches; "contextual conditions" include facilities, equipment and technology, structure and management of technical training, finance of skills training, family environment and economy, and rules and regulations; "Environmental conditions" include cultural, social, political, policy-making, and economic factors; "Strategies" include publicity and awareness, communication and leveraging domestic and international experience, counseling and guidance and talent search, family and government support; consequences included individual and organizational development, women's employment and entrepreneurship, the well-being of the family and society, and the promotion of women's social status.
خلاصه ماشینی:
دکتراي مديريت آموزشي، گروه مديريت و برنامه ريزي آموزشي، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علمه طباطبايي، تهران ، ايران (تاريخ دريافت : ١٣٩٩/٠٣/٢٦؛ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/٠٢/٢٦) چکيده مقالۀ حاضر در پي مطالعۀ اثربخشي آموزش هاي مهارتي کارآموزان زن مرکز فني و حرفه اي نايين بر اساس نظريۀ داده بنياد بود.
همچنين ، »شرايط علي« شامل چالش آمايش و برنامه ريزي، توجه به سهم و نقش زنان در جامعه ، توجه به علقه ، انگيزه و روحيات زنان و حرفه مندي مربيان ؛ »ويژگيهاي زمينه اي« شامل امکانات و تجهيزات و تکنولوژي ، ساختار و مديريت آموزش هاي فني ، ماليۀ آموزش هاي مهارتي ، محيط و اقتصاد خانواده ، و قوانين و مقررات ؛ »شرايط مداخله گر محيطي« شامل عوامل محيط فرهنگي -اجتماعي، سياسي، سياست گذاري، و اقتصادي؛ »راهبردها« شامل تبليغات و آگاه سازي ، ارتباطات و بهره گيري از تجارب داخلي و بين المللي ، مشاوره و راهنمايي و استعداديابي ، حمايت خانواده و دولت ؛ و پيامدها بيان کنندة توسعۀ فردي و سازماني ، اشتغال و کارآفريني زنان ، رفاه خانواده و جامعه ، و ارتقاي جايگاه اجتماعي زنان بود.
روش شناسي پژوهش به دليل وجود پژوهش هاي محدود و عدم تعين مفاهيم شکل گرفته براي اثربخشي آموزش هاي مهارتي کارآموزان زن و دستيابي به توصيف عميق از تجارب ، ادراکات و نگرش هاي کارآموزان ، مربيان و مديران فني و حرفه اي نايين در جهت تبيين ابعاد توسعه اي و شرايط حاکم و پيامدهاي آن از روش کيفي نظريۀ داده بنياد استفاده شده است .