چکیده:
یکی از دلایل وجود استرس و عدم موفقیت دانشآموزان، خودکارآمدی پایین و نداشتن انگیزة پیشرفت است. بر این اساس، هدف مطالعة حاضر بررسی تأثیر آموزش زیستشناسی مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی برخودکارآمدی و انگیزة پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری شامل کلیة دانشآموزان پسر سال دوم رشتة تجربی دبیرستان شهرستان سلماس (432 نفر) در سال تحصیلی 97ـ96 بود. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انجام گرفت. به این ترتیب، از میان 10 دبیرستان شهرستان سلماس، ابتدا یک دبیرستان به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. سپس، از بین کلاسهای دوم تجربی این دبیرستان، دو کلاس دوم تجربی ( هرکلاس 26 نفر)، انتخاب و در مرحلة بعدی به روش کاملاً تصادفی درگروههای آزمایش و کنترل قرار گرفتند. هر دو کلاس به آزمونهای خودکارآمدی شرر، و انگیزة پیشرفت تحصیلی هرمنس پاسخ دادند. گروه آزمایش تدریس مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی و گروه کنترل تدریس سنتی را به مدت 16 جلسة 90 دقیقهای تجربه کردند. پس از اتمام جلسات آموزش، آزمونها مجدداً برای هر دو گروه اجرا شد. دادههای حاصل با آزمون آماری کوواریانس تحلیل شد. یافتهها نشان داد تدریس با رویکرد سازندهگرایی موجب افزایش معناداری در خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است (05/0>P). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که تدریس با رویکرد سازندهگرایی، خودکارآمدی و انگیزة پیشرفت دانشآموزان را افزایش میدهد. با توجه به نتیجة پژوهش، به دبیران زیستشناسی توصیه میشود از رویکرد سازندهگرایی در فرایند تدریس درس زیستشناسی استفاده کنند.
Low self-efficacy and not having enough academic achievement motivation could be one of the factors of stress in the students. For this reason the aim of the present study was to investigate the effect of constructivism training method on self-efficacy and academic achievement motivation of students in biology course. Research design was semi experimental study with pre and post-test with control group. The statistical population consisted of all male second grade high school students in Salmas (N=432) in the academic year 2017-18. To achieve our aim, from 10 high schools in Salmas, first one high school was selected at random. Then, two classes from this school with 26 students were selected and randomly assigned to control and experimental groups. Before traning both groups responded to Shere's self-efficacy tests and Hermans' academic achievement motivation. Then students in experimental group, taught biology in constructivism training method and the control group, taught by lecture method for 90 minute in each sessions. Then, Sherer Self-efficacy and Hermans Achievement Motivation tests was administrated to the groups after training. Fainally, Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and co-variance analyses. Results showed that teaching by constructivist method significantly increased the self-efficacy and academic achievement motivation in the experimental group compared to the control group (P < 0.05). Therefore, it can be concluded that teaching by constructivist method increases students’self-efficacy and academic achievement motivation. Based on the results of this study, biology teachers are advised to use the constructivist method in the biology teaching process.