Skip to main content
فهرست مقالات

ناپاکی کافران و مشرکان از نگاه دلیل اجماع

(36 صفحه - از 131 تا 166)

کلید واژه های ماشینی : اجماع، مشرکان، نجس، حجت، نجس بودن کافران، روایات، عرق، نجس بودن، اخبار نجس بودن اهل کتاب، نجس بودن مشرکان

خلاصه ماشینی:

"در واقع در سخنان اینان, هیچ چیز جدیدی که درخور بررسی باشد, وجود ندارد مگر این که پاره ای از فتاوای آنها را نقل کنیم و روایتی که آن فتوا را از آن گرفته اند, یادآور شویم, تا ادعای آیت الله بروجردی در اصول متلقاه, ثابت شود و ادعای ما هم که می گوییم در بحث نجس بودن کافران و مشرکان, بر فرض اجماعی در آن زمان محقق شده باشد, مدرکی است, روشن شود و در واقع سه کار را در عرض هم انجام می دهیم: * ثابت کردن این نکته که فتاوای فقیهان پیشین, همان متن روایات است. پوشیده نماند که فقیهان دیگری هم بر دلالت دلیلهای سه گانه بالا, خرده گیریها و اشکالهایی داشته اند که در این جا, به عبارت مدارک, بسنده می کنیم: سید محمدبن علی موسوی عاملی, در مدارک, در شرح سخن محقق در شرایع که در هنگام شمارش نجسها نوشته: (العاشر الکافر…) می نویسد: (مصنف در کتاب معتبر و کتابهای دیگر نقل کرده است: اصحاب امامیه, بر نجس بودن کافران غیر یهودی و نصرانی اتفاق دارند و در معتبر به آیه قرآن (انما المشرکون نجس50) تمسک جسته و گفته پنهان داشتن (اضمار) خلاف اصل است پس (ذو) در تقدیر نمی گیریم و خبر دادن از ذوات با مصدر شایع است, مانند: (رجل عدل) و باز به آیه (کذلک یجعل الله الرجس علی الذین لایومنون51) تمسک جسته و سپس گفته: نگویید مفسران رجس را به معنای عذاب می دانند; زیرا ما می گوییم: حقیقت لفظ معنای نجس بودن را می دهد و عقیده مفسر, دلیل نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.