خلاصه ماشینی:
"آنها سرانجام کشف میکنند که با دمیدن در نی میتوان صدای بلندی همانند صوت کبوتری که از درون آن خارج شده،ایجاد کرد بدین ترتیب فلوت ساخته میشود و به همین دلیل در این مناطق کسی کبوتر را نمیکشد یا از گوشتش تغذیه نمیکند و تا امروز این ساز با پرهای کبوتر تزئین میشود.
در موسیقی ترکمن صحرا و دشت گرگان نوازندگان دوتار در ساز خود به توصیف صدای پرندگان و حیوانات میپردازند و از این میان به وضوح صدای اسب و پای اسب را که در زندگی آنها نیز نقش اساسی دارد تقلید میکنند و نیز قطعاتی برمبنای توصیف اصوات طبیعی و صدای حیوانات در موسیقی آنها رایج است.
گنجشک با فلوت،اردک با اوبوا،گربه با کلارینت،گرگ به سه هوزن،پیتر با چهار ساز زهی(ویلن)، پدر بزرگ پیتر با فاگوت و صدای شکارچی به آهنگ تیمپانیها تقلید شده و پروکفیف برای هرکدام لایت موتیفهایی نیز به کار برده است."