چکیده:
در این مقاله ارتباط بین نرخ ارز و بازده سهام در ایران،در یک الگوی نظری و یک الگوی تجربی مورد بررسی قرار میگیرد.الگوی نظری طراحی شده در این مقاله نشان میدهد که نرخ ارز با سودآوری بنگاه،و بنابراین با بازده سهام بنگاه اقتصادی در شرایط رقابت ناقص (وجود قدرت بازار)ارتباط مستقیم دارد.هر چقدر میزان صادرات بنگاه بیشتر باشد با افزایش نرخ ارز سود بنگاه بیشتر افزایش خواهد یافت.با استفاده از اطلاعات چهل و چهار شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران فرضیات فوق آزمون گردید.نتایج بدست آمده نشان میدهد که تغییرات نرخ ارز با بازده سهام شرکت در ایران با یک وقفه زمانی(شش ماهه)ارتباط مستقیم دارد.برای شرکتهای صادراتی نسبت به شرکتهای غیر صادراتی ارتباط قویتر بین نرخ ارز و بازده سهام مشاهده میشود.
خلاصه ماشینی:
"الگوی نظری طراحی شده در این مقاله نشان میدهد که نرخ ارز با سودآوری بنگاه،و بنابراین با بازده سهام بنگاه اقتصادی در شرایط رقابت ناقص (وجود قدرت بازار)ارتباط مستقیم دارد.
تدوین الگوی نظری و فرضیات تحقیق الگوهای موجود برای تبیین ارتباط بین نرخ ارز و سودآوری و در نتیجه ارزش شرکت (Choi and Prasad 1995;Levi 1991) معمولا براساس فرض بازارهای رقابتی و تجارت آزاد بین کشورها ارائه شده است.
تحت شرایط تجارت آزاد تابع سود بنگاه به صورت زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) در تابع فوق بنگاه مورد نظر کالای تولیدی خود را به قیمت جهانی در داخل و خارج میفروشد بنابراین سهم فروش داخلی و خارجی در این تابع مهم نیست.
چونکه بنگاه سودآور است(در حالت بهینه تولید سودآوری حداکثر است)بنابراین قیمت متوسط واحد محصول بیشتر از هزینه متوسط است پس(به تصویر صفحه مراجعه شود)،یعنی با افزایش نرخ ارز سود بنگاهی که محصول خود را به قیمت جهانی درداخل و خارج از کشور میفروشد افزایش مییابد.
فرضیات این آزمون بشرح زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) رد شدن فرضیه H0 بدین معنی است که تفاوت معنیدار بین ضریب فاکتور نرخ ارز شرکتهای صادراتی و غیر صادراتی وجود دارد.
ابتدا این که یک الگوی نظری متفاوت با الگوهای قبلی با مفروضات محدودکننده کمتر مطابق با شرایط دورهء مورد مطالعه در ایران طراحی و ارتباط بین نرخ ارز و سود یک بنگاه در شرایط رقابت ناقص(قدرت بازار)و محدودیت منابع ارزی بررسی شده است.
Managing Foreign Exchange Risks, Midland Corporate Finance Journal."