چکیده:
مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابت تلویزیونهای ماهوارهای با شبکههای تلویزیونی داخلی، بخشی از مخاطبان ایرانی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شده و به رقیب رو آوردهاند. ازاینرو، به مطالعه ویژگیهای برنامهها و شیوههای تعامل مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که منجر به توفیق نسبی آنها در جذب مخاطب شده - پرداخته شده است تا علل این توفیق، واکاوی شود. با در نظر گرفتن مسئله پژوهش، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که مهمترین شبکههای تلویزیونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور از چه روشهایی برای جذب مخاطب بهره میگیرند؟
در این تحقیق با مشاهده پیوسته شبکههای تلویزیونی ماهوارهای در مدت اجرای تحقیق (حدود یک سال)، ضبط و تحلیل محتوای کیفی آنها، توصیفی از وضع موجود این شبکهها و رویکردهایی که در قبال مخاطبان خود اتخاذ کردهاند، ارائهشده است. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی (تحلیل کنداکتور، موسیقی، ولهها، آنونسها، تعامل مجریان با مخاطبان، موضوع و محتوای برنامههای ترکیبی، و...)، برنامههای سه شبکه تلویزیونی ماهوارهای که در دوره اجرای این مطالعه، از پرمخاطبترین شبکهها بودهاند یعنی شبکههای «من و تو 1»، «جِم[1]» و «تری ای فمیلی[2]»، مطالعه و درباره شیوههای گوناگون جذب مخاطب در این شبکهها یا دلایل اقبال به برنامههای آنها تأمل شد. این شبکهها با روشهای متعددی برای جلب مخاطبان تلاش کردهاند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. تمرکز بر سرگرمی 2. بهرهگیری از زیباییهای ساختاری 3. تمرکز بر حضور پررنگ زنان در برنامهها 4. تمرکز بر حل مسائل و پاسخگویی به نیازهای مخاطبان 5. تمرکز بر فرهنگ و تولیدات هنری عامهپسند 6. مدیریت کنداکتور (برنامهریزی پخش) مناسب.
This paper by referring to the new media space which in different factors influencing the competition between active media have made the today media audiences as segmented audiences, has considered Persian satellite TV networks as one of active elements in this space which through using entertainment based programs such as different kind of shows as a form or genre of TV programs, have attracted some of Iranian audiences. In this paper by introducing main Persian TV channels and main entertainment programs broadcasted at 3 satellite TV networks, the factors influencing on attraction of the audiences to these 3 networks have been analyzed. Some suggestions according to the analyses have been suggested to media & cultural policy makers. Focus on entertainment, using structural decorations, focus on considerable presence of women at programs, focus on problem solution, focus on pop culture and art products, managing the schedule of broadcasting program are the main methods used in these networks to attract the audiences.
خلاصه ماشینی:
مهم ترین روشهای جذب مخاطب در سه شبکه تلویزیونی ماهوارهای سرگرمیمحور 1 عبدالله بیچرانلو تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٤/٠٩ تاریخ پذیرش: ١٣٩٥/٠٥/٢٠ چکیده مسئله اصلی پژوهش پیش رو این است که در میدان رقابـت تلویزیـونهـای ماهوارهای با شبکه هـای تلویزیـونی داخلـی، بخـشی از مخاطبـان ایرانـی، از تلویزیونهای داخلی روگردان شـده و بـه رقیـب رو آوردهانـد.
ازایـن رو، بـه مطالعه ویژگیهای برنامه ها و شیوههای تعامل مهم ترین شبکه های تلویزیـونی ماهوارهای فارسیزبان سرگرمیمحور با مخاطبان- که منجر بـه توفیـق نـسبی آنها در جذب مخاطب شده - پرداخته شده است تا علل این توفیق ، واکاوی شود.
در حقیقت ، آنچه باعث گـرایش روزافـزون مخاطبـان ایرانـی بـه تلویزیـونهـای ماهوارهای شده است ، نیاز آنها به گذران اوقات فراغت اسـت و ایـن شـبکه هـا بـرای اغلب آنها «کارکردهای گوناگونی همچون آرامش بخشی، لذت و سرگرمی را دارد کـه از مهم ترین کارکردهای رسانه ها به شمار میرود» (٢٥ :٢٠٠٩ ,Turow).
رویکرد فیسک به تلویزیون، در این تحقیق بـه ایـن جهـت موضـوعیت دارد کـه بسیاری از برنامه های شبکه های تلویزیونی مـاهوارهای هنگـامیکـه در بافـت ارتبـاطی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و حتی اقتصادی ایران برای مخاطب ایرانی پخش میشود به ویژه مخاطبی که در زمره طبقـه متوسـط جدیـد ایـران قـرار مـیگیـرد، تـداعیهـا و دلالت های خاص خود را دارد.
مدیریت هماهنگ کنداکتور شبکه های تلویزیون با توجـه بـه توضـیحی کـه در خـصوص مـدیریت کنـداکتور در شـبکه هـای تلویزیونی ماهوارهای صورت گرفت ، سادهترین پیشنهاد به سـیمای جمهـوری اسـلامی ایران، این است که باید عمده هم وغم خود را در برنامه ریزی برای این ساعات پربیننده، قرار دهد و بتواند سلایق گوناگون را پوشش دهد.