خلاصه ماشینی:
"البته این کشمکش مرکزی و غالب است و در فصول مختلف رمان انواع کشمکشهای دیگر بین نیروهای گوناگون وجود دارد که در کنار کشمکش اصلی،درونمایه را تقویت میکنند.
به عبارت دیگر تمام فصولی که تقابل(ذهنی)ابراهیم و اسماعیل را نشان میدهد،کشمکش رمان را ایجاد میکند و در ضمن آن تعلیق شکل میگیرد تا به بحران(فصل بیست و هفت)و بزنگاه(صفحهء 482)میرسد و به دنبال آن گره گشایی(مرگ کاوهء اسماعیل؛مرگ جنبهء آرمانگرای ابراهیم)و آگاهی ابراهیم به موقعیت خود و پایان رمان.
شخصیت همه جانبه: شخصیت اصلی و شخصیت مقابل(گلی و شهره که شخصیت اصلی«شهریار ابراهیم»در تقابل و مقایسه با آنها بهتر شناخته میشود)که عکس العملهایشان دقیقا قابل پیشگویی نیست و خصوصیت فردی آنها برجستهتر از سایر شخصیتهای رمان است.
در این رمان گفتوگو به شخصیتپردازی،ایجاد فضا و رنگ و القای درون مایه و پیشبرد اعمال داستانی گسترش پیرنگ کمک زیادی کرده است.
گفتوگو در گسترش پیرنگ بهخصوص در تکامل کشمکش و گرهگشایی نقش زیادی دارد و در تمام رمان نقش خود را هب خوبی ایفا کرده است و خوب و همخوان با نحوهء فکری و روحی شخصیتهاست.
9)فضا و رنگ:در بخشهای مختلف متناسب با عمل داستانی و احساسات شخصیتها آورده شده است به عنوان مثال در اواخر رمان در بحران و نقطهء اوج،فضای بارانی و اوضاع شلوغ و درخم و برهم خیابان،متناسب با آخرین برخورد(بحران)است و نبود هیچ صدایی جز صدای ریزش باران به کف خیابان هماهنگ با گرهگشایی و آگاهیی شخصیت به وضعیت و موقعیت جدید خود است.
حقیقتمانندی پذیرفتنی و قابل قبول بودن اعمال داستانی و شخصیتها در بستر موضوع و صحنه و فضا و رنگ داستان پذیرفتنی باشد."