خلاصه ماشینی:
"بولز،تحت تأثیر جیمز جویس نویسندۀ ایرلندی، با اعتقاد به اینکه یک قطعه موسیقی هرگز به اتمام نمیرسد، بسیاری از آثار خود را پس از خلق آنها مرتبا مورد بازنویسی و تغییرات اساسی قرار داده است.
برای من فضای خانوادگیام مهمتر بود برای اینکه پدرم به بسیاری از آلبومهای کلاسیک گوش میداد و این اصالت و حقیقت ژرفی بود که کودکی مرا احاطه کرده بود و فکر میکنم که این،شروع علاقۀ موسیقایی من بود.
پس در میان گروه این شما بودید که اعضا را تحت تأثیر خود قرار داده و به نوعی آنچه را مینوشتید برای آنها تفسیر میکردید؟ درست است.
شما میتوانید دنیای شخصی خود را از اصواتی که همۀ آن تکنیکها و تجربیات مختلف را که موسیقی قرن بیستم به ما داده است و با دوری نکردن از این و آن سروکار نداشتن با تابوهای دیگر اثر خود را خلق کنید.
اغلب آهنگسازان اعتقاد دارند که برای اجرای نوع معینی از موسیقی،باید گروه خاصی را هم تدارک دید و تنها توسط چنین گروهی است که میتوان آن نوع موردنظر از موسیقی کلاسیک را اجرا کرد.
متد شما برای آهنگسازی چیست البته اگر متدی دارید؟وقتی مینشینید قطعهیی بنویسید چکار میکنید؟چطور شروع میکنید؟ غالبا بهطور شهودی موسیقی را تصویر میکنم تصوری که در آن چیزی شبیه نوعی معماری انتزاعی از مجسمهیی خیالی یا چیزی شبیه به آن روی میدهد.
مناظر و پرسپکتیو،انواع ستونهای مختلف،عمارتهای متفاوت و مصالح[مرتبط با معماری]وسایلی هستند که شما میتوانید به واسطۀ آن تا اندازهیی مبهم،سراسر بافت موسیقی مرا که به شکل بصری برای من واضحتر است ببیند و در یابید که من سعی میکنم دنیای اصواتی را بیابم که با تصورات من جور درآید."