چکیده:
در عصر حاضر اندازه گیری عملکرد نقش حیاتی در موفقیت سازمان ها ایفا می کند. آگاهی از عملکرد در تمامی ابعاد مالی و غیر مالی برای تصمیم گیری مدیران سازمان ها حیاتی می باشد . چون معیارهای مالی برای هدایت و ارزیابی مسیرهای سازمان در محیط های رقابتی کافی نمی باشند، در حقیقت معیارهای مالی فقط قسمتی از داستان مربوط به اعمال گذشته را بازگو می کنند و نمی توانند هدایت کافی را برای اعمالی که امروز و فردا برای ایجاد ارزش مالی انجام می شود فراهم کنند. به این منظور مدل های مختلفی برای اندازه گیری عملکرد توسعه داده شده اند. یکی از این مدل ها که به عنوان سیستم نوین سنجش عملکرد از آن نام برده می شود چارچوب کارت امتیازی متوازن می باشد که دارای مزایای زیادی نسبت به سایر روش های مشابه است و ما در این مقاله به بررسی نقش آن در سیستم سنجش عملکرد سازمان ها می پردازیم.
خلاصه ماشینی:
"در دو دهه اخیر موضوعاتی مانند یادگیری سازمانی،خلق دانش و ظرفیت نوآوری بهعنوان عوامل تعیینکننده مزیت رقابتی مورد توجه قرار گرفتهاند و این تمرکز به دلیل ظهور جهانیسازی،تشدید رقابت و پیشرفت بیسابقه تکنولوژی بهخصوص در زمینه اطلاعات و ارتباطات بوده است و بههمینعلت سازمانها برای یافتن شاخصهای فراگیر سنجش عملکرد در فشار هستند و به خصوص تاکید بیشتری بر شاخصهای عملکرد نرم(غیرمالی) صورت گرفته زیرا که شاخصهای مذکور در ارتباط با انسانها و فرایندها یعنی موضوعاتی که ضعف یا قوتشان در ترازنامه نمایش نمییابد تعریف شدهاند.
کارت امتیازی متوازن به مدیران اجازه میدهد تا به تجارت از چهار وجه مهم نگاه کنند و نیز چهار پاسخ را برای سؤالات اساسی زیر فراهم میکند: 1)مصرفکنندگان ما را چگونه میبینند؟(وجه مصرفکننده) 2)در چه چیزهایی برتری داشته باشیم؟(وجه فرآیند داخلی) 3)آیا میتوانیم ایجاد و بهبود ارزش را ادامه دهیم؟(وجه یادگیری و نوآوری) 4)به سهامداران چگونه نگاه کنیم؟(وجه مالی) کارت امتیازی متوازن،سیستم نوین سنجش عملکرد،سیستم مدیریت استراتژیک24و ابزار ارتباطی است25و همچنین ابزاری را برای تبدیل ماموریت سازمان به اهداف قابل سنجش ملموس،فعالیتها و معیارهای عملکرد ارائه میدهد.
جمعبندی و توصیههای سیاستی همانگونه که در طی مقاله بحث شد،امروزه در عصر اطلاعات دیگر اتکا به شاخصهای مالی برای سنجش عملکرد واحدهای کسبوکار نتیجه قابل اعتمادی دربر نخواهد داشت و مییابد برای سنجش عملکرد از مجموعه کاملتری از شاخصها بهره برد،که در اینزمینه سیستم کارت امتیازی متوازن با نگاه همزمان به مجموعه شاخصهای گذشتهنگر و آیندهنگر یکی از مناسبترین روشها برای سنجش عملکرد واحدهای کسبوکار بوده و همچنین بهعنوان ابزاری کارا جهت شفاف و روشن کردن استراتژی و چشمانداز سازمان و همینطور انتقال آن به میان کارکنان سطوح مختلف و ایجاد تفاهم و همسویی بین مدیران واحد و سطوح مختلف بر سر استراتژی واحد سازمان میباشد."