چکیده:
بی شک می توان گفت مهمترین دارایی اغلب سازمان ها مشتریان آن ها هستند . مشتریان به خاطر ارتباط مستقیمی که با اقدامات یک سازمان دارند ، منبع ارزشمندی برای فرصت ها، تهدیدات و سوالات عملیاتی مرتبط با صنعت مربوطه می باشند.امروزه برای رشد و بقا در عرصه رقابت اقتصادی ، شرکت ها و سازمان ها باید به مشتری مداری اهمیت ویژه ای داده و ارتباط خود را با خریداران کالا بیش از پیش افزایش دهند. در روندهای کسب و کاری جدید، به دست آوردن رضایت مشتریان جایگاهی مهم و حیاتی در اهداف شرکت ها به خود اختصاص داده است و مدیران ارشد به خوبی می دانند موفقیت آن ها در راه رسیدن به اهداف کلان بنگاه ، در گرو جلب رضایت مشتریان است. از سوی دیگر نمیتوان گفت همه مشتریان به یک اندازه در موفقیت شرکت نقش دارند. بنابراین جلب رضایت مشتریان کلیدی، حساسیت بیشتری خواهد داشت.به این ترتیب لازم است در سازمان، سیستمی برای جذب و حفظ مشتریان طراحی و پیاده سازی شود، سیستمی که بتواند روابط سازمان و مشتریان را به خوبی مدیریت کند. امروزه این سیستم ها به سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان مشهور شدهاند و نرم افزارهایی نیز با نام CRM به بازار آمده است که می توانند سازمان را در راه جلب رضایت مشتریان تواناتر سازند که هدف آن ها توانمند سازی سازمان برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق ایجاد فرایندهای خودکار و یکپارچه برای جمع آوری و پردازش اطلاعات شخصی مشتریان است. مدیریت ارتباط با مشتری متشکل از فرایند کسب و کار، فناوری و نقش های لازم جهت اداره کردن مشتریان در مراحل متعدد چرخه حیات سازمان است . مراحل اجرای آن عبارتند از تجزیه و تحلیل نیازها ، طراحی و اجرای استراتژی CRM، طراحی مجدد فعالیت ها با در نظر گرفتن استراتژی CRM، مهندسی مجدد فرایندهای کاری ، انتخاب نرم افزار مناسب و ارزیابی و کنترل پس از اجرا. هدف از ایجاد استراتژی های کسب و کار در سازمان ها و شرکت های بازرگانی، برنامه ریزی برای تعیین استراتژی ها و فرصت هایی است که شرایط برنده – برنده را در فضای رقابتی ایجاد کند که مستلزم ایجاد تغییرات در نحوه انجام تعاملات و ساختار تجاری شرکت است. در این راه باید نقش بخش ها و واحدهایی که با مشتری تعامل دارند به درستی مشخص شود که کدام واحد می تواند ارزش افزوده بیشتری را برای مشتری ایجاد کند . مدیریت ارتباط با مشتری شامل سه بعد فکری ، اجتماعی و فناوری اطلاعات می باشد. در این مقاله ضمن معرفی اصول و مفاهیم مدیریت ارتباط با مشتریان و مزایای به کارگیری آن ، روندهای ارتباط با مشتری و چالش های پیش روی سیستم های CRM و مدل اجرا و همچنین ارائه راهکار اجرایی فرایند پیاده سازی این سیستم در سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به مرور ادبیات، مفاهیم و اصول مدیریت ارتباط با مشتری میتوان به این نتیجه دست یافت که مشتریان،کارکنان،رهبری،فرهنگ سازمانی، استراتژی و ساختار عوامل اصلی موردنیاز برای اجرای CRM بوده و برایناساس میتوان مدل نظری زیر را که شامل سه بعد فکری،اجتماعی و فناوری اطلاعات است طراحی و تبیین نمود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 10.
باتوجه به مدل جانسون و استروم29تاثیر مدیریت ارتباط با مشتری بر ساختار سازمانی را میتوان به صورت زیر طراحی نمود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) استراتژی:محیطهای جهانی بسیار رقابتی بازارهای امروزی فشارهایی را برای کاهش هزینهها و درعینحال متمایزسازی خود را از طریق بهبود خدمات به مشتریان در جهت کسب درآمد اعمال میکنند.
حال چنانچه سازمان را به دو بخش کلی فرایندهای عملیاتی و مشتریان تقسیم نماییم میتوان نقشه استراتژیک CRM را براساس مدل بریتون30به شکل زیر ترسیم نمود: (به تصویر صفحه مراجعه شود) ج)مدلهای کسبوکار:بخش بعدی مدلهای کسبو کار در مدیریت ارتباط با مشتری است.
در مجموع و باتوجه به موارد ذکرشده و مرور ادبیات مربوط به مدیریت ارتباط با مشتری،مراحل اجرای CRM را میتوان به چند مرحله تقسیم نمود که عبارتند از: *تجزیه و تحلیل نیازهای سازمان و مشتری *طراحی و ایجاد استراتژی CRM *طراحی مجدد فعالیتها با در نظر گرفتن استراتژی CRM *مهندسی مجدد فرایندهای کاری *انتخاب نرمافزار مناسب *ارزیابی و کنترل پس از اجرا هدف از ایجاد استراتژیهای کسبوکار مشتریمدارانه، برنامهریزی برای تعیین استراتژیها و فرصتهایی است که شرایط برنده-برنده را در فضای رقابتی ایجاد کند."