چکیده:
امروزه حضور انسان های متفاوت در محل زندگی، کار و عرصه اجتماع از حساسیت ویژه ای برخوردار است. ازآنجاکه وجود چنین تنوعی ممکن است سبب درگیری میان صاحبان هویت های گوناگون در صحنه اجتماع شود، لازم است با انجام پژوهش های علمی، شناخت عمیق تری نسبت به آنها حاصل شود. در این مقاله بر اساس یک نمونه 220 نفره از دانشجویان دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی به بررسی میزان مدارا (شامل سه نوع مدارای اجتماعی، سیاسی و اخلاقی ـ رفتاری) پرداخته شده است. برای سنجش مدارا، بعد از بررسی گونه شناسی های ارائه شده درباره این مفهوم، «تقسیم بندی وگت» به عنوان مبنای سنجش مدارا مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد از میان انواع مدارا، مدارای سیاسی از میزان بیشتری برخوردار بوده است. آزمون تفاوت میانگین حکایت از تفاوت معنادار بین مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد به لحاظ میزان مدارا دارد؛ بدین معنی که با افزایش پایه تحصیلی دانشجویان، میزان مدارای آنها نیز توسعه می یابد. اگرچه میزان مدارای پاسخگویانی که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مشغول به تحصیل هستند، به نسبت همتایانشان در دانشگاه علامه طباطبایی بیشتر بوده اما آزمون آماری، تفاوت معناداری را بین این دو دانشکده به لحاظ میزان مدارا نشان نداده است.
خلاصه ماشینی:
"مدارایاخلاقی نیز حاکی از مدارا نسبت به اعمال دیگران در فضای خصوصی است(فلپس،2004:26)؛به عنوان مثال آیا اعمال افرادی که از نظر جنسی غیرهمنوا هستند،باید توسط قانونی محدود شود؟ تفاوت میان مدارای سیاسی و اخلاقی مربوط به حقوقی میشود که به دلیل توافقشهروندان بر سر پیروی از قراردادهای اجتماعی به آنها واگذار شده است.
توزیع فراوانی نسبی میزان مدارای اخلاقی-رفتاری پاسخگوها (به تصویر صفحه مراجعه شود)مدارا نسبت به سبکهای پوشش و رفتار که از سایر انواع مدارا در سطح پایینتریقرار دارد حاکی از آن است که تقریبا نیمی از پاسخگوها(49/1 درصد)با توجه به نوع پوشش و رفتار سایرین با آنها رابطه برقرار میکنند و تنها 16/4 درصد از پاسخگوها دربرقراری رابطه اهمیتی به نوع پوشش و رفتار طرف مقابل نمیدهند.
مقایسۀ میزان مدارای اخلاقی-رفتاری پاسخگوها برحسب مقطع تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00805AFTG008G% میانگین مدارا با مجرمان برای دوره کارشناسی 11/38 و برای دوره کارشناسی ارشد12/12 است که این تفاوت تاز نظر آماری معنادار است.
تفاوت میانگین بین دانشکدهها از نظر مدارای اجتماعی (به تصویر صفحه مراجعه شود)در مورد مدارای ملیتی نیز در جدول مذکور،همین وضعیت قابل مشاهده است؛بدینمعنی که مدارای ملیتی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نسبت بههمتایانشان در دانشگاه علامه طباطبایی بیشتر بوده و این تفاوت نیز به لحاظ آماری معناداراست.
یافتههای پژوهش حاضر نشان داد با افزایش سطح تحصیلات،بیشتر مؤلفههای مدارانیز توسعه مییابند اما از میان مؤلفههای مدارا با آنکه میزان میانگین مدارای اجتماعیعمومی و مدارا با ژورنالیستها در مقطع کارشناسی ارشد به نسبت مقطع کارشناسی بیشتربوده،اما این تفاوت به لحاظ آماری معنادار نبوده است."