چکیده:
نظریه های جدید تجارت بین الملل، صادرات را تابعی از متغیرهای قیمتی شامل نرخ ارز، نرخ تورم و متغیر غیر قیمتی شامل هزینه های تحقیق و توسعه، سرمایه انسانی و متغیرهای نهادی می دانند. اخیرا بهبود روابط بین انسانها و کاهش احتمال بروز اختلافات در روابط انسانی مورد توجه اقتصاددانان نهادگرا قرار گرفته است، زیرا نهادها با ایجاد یک ساختار باثبات در روابط بشری منجربه کاهش نااطمینانی بازار، کاهش هزینه های مبادلات و معاملات تجاری، افزایش رقابت در بازار و افزایش صادرات میشوند. هدف تحقیق حاضر نیز بررسی تاثیر عوامل نهادی بر صادرات غیرنفتی کشورهای عضو گروه D8 با استفاده از روش های اقتصادسنجی پانل دیتا، برای دوره زمانی 2007- 1995 است. نتایج بیانگر آن است که کشور های عضو گروه D8 همانند سایر کشورها از سازوکار درونزای صادرات غیرنفتی، سرمایه انسانی و انباشت تحقیق و توسعه برخوردار میباشند. همچنین عوامل نهادی نظیر؛ رعایت حق ثبت اختراع، محیط کسب وکار، منشا قانونی و کیفیت آموزش در افزایش اثرگذاری عوامل غیرقیمتی نظیر؛ انباشت تحقیق و توسعه داخلی و انباشت تحقیق و توسعه خارجی و سرمایهانسانی بر صادرات غیرنفتی کشورهای عضو گروه D8 موثر است.
خلاصه ماشینی:
"چارچوب تحلیل رقیب از نظر پورتر1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) اگر مدل ارائه شده توسط پورتر با مدلهای گذشته مورد مقایسه و ارزیابی قرار گیرد، ملاکهای موردنظر پورتر اینگونه دستهبندی و تفسیر میشوند: -ملاک تأمینکنندگان براساس نظریه مبتنی بر منابع -ملاک خریداران براساس نظریه مبتنی بر منابع -ملاک محصول/خدمت جایگزین براساس معیار بازار -ملاک رقابت در بین شرکتهای موجود براساس معیار صنعت -ملاک رقبای تازه وارد که رقیب بالقوه سازمان هستند،ملاک متفاوتی است که در این مدل ارائه شده است.
آنان بر این اساس رقابت میکنند که آیا منابع و توانمندیهایی که توسط آنها به کار گرفته میشود،جوابگوی نیازمندیهای مشابهی از مشتریان یکسان است یا خیر!3 مدل پتراف-برگن،یک نشانگر ساده را برای پایش بازار/محصول معرفی میکند تا بتواند پایهای برای سنجش نیازهای مشتری باشد و نام آن را«مطابقت نیازهای بازار»میگذارد و اینگونه تعریف میشود: مطابقت نیازهای بازار،یک نشانگر صفر و یک است که بر سازمانهایی اشاره میکند که نیازهای مشابهی از مشتریان سازمان را برآورده میکنند.
به عنوان نمونه مدل چن را در قالب این چارچوب شرح میدهیم:شاخصهای تشابه در منابع و تشابه در محصول متناسب با معیارهای زیر در جدول میباشند:الف-تشابه در منابع سازمان ب-تأثیرگذار بودن بر نیاز مشتریان-استفاده از محصول/خدمت-در صورتی که مایل باشیم مدل چن را در حالت ایدهآل و بدون اشکال در نظر بگیریم میتوانیم برخی از عناوین تشابه در فناوری را نیز در نظر بگیریم.
عبارت«زیاد»درج شده باشد آنگاه میتوان در سطر جمعبندی با زدن علامت تأیید(-)یا عدم تأیید(x)در ستون رقیب مستقیم بالفعل نسبت به تعیین نحوه رقابت شرکت مورد بررسی با سازمان خود به جمعبندی و نتیجهگیری پرداخت در این مثال با استفاده از عبارات کیفی کم/زیاد در سلولها به پیادهسازی مدل چن پرداختهایم."