چکیده:
شرکت های تولیدی جهت رقابت پذیری به مدیریت منابع انسانی، صرفه جویی در هزینه، ارائه خدمات و پاسخگویی موثر به مشتریان نیاز دارند. برنامه هایی از قبیل JIT٬TPM٬TQM سازمان را در جهت رقابت پذیری یاری می کنند. بنگاه هایی که بتوانند برنامه های مذکور را بهتر اجرا کنند، از مزایای رقابتی بیشتری برخوردار خواهند شد. برای اجرای چنین برنامه هایی، شناخت اقدامات منجر به شکل گیری آنها الزامی است. هر برنامه شامل مجموعه -ای از اقدامات است ; بعضی از آنها در سایر برنامه ها نیز وجود دارند که به آنها اقدامات مشترک گفته میشود. اقداماتی را که ویژه یکی از برنامه ها باشند اقدامات تخصصی می نامند. هدف این مقاله شناسایی اقدامات تخصصی و مشترک برنامه های مذکوراست. برای نیل به این هدف از روش دلفی فازی استفاده شده است. ط÷در این پژوهش با توجه به ادبیات تحقیق٬ کلیه اقدامات برنامه های فوق استخراج شده و سپس با استفاده از روش دلفی فازی و بر اساس دیدگاه های خبرگان صنعت کاشی و سرامیک استان یزد اقدامات آنها در قالب اقدامات مشترک سه برنامه و اقدامات تخصصی هر برنامه طبقه بندی گردیده است.
Manufacturing companies need human management، saving in cost، services and responding to customers for competition. Programs such as TQM، JIT and TPM help organizations for competition. Manufacturing companies which better imply these programs have better advantages. For implying such programs، we should first recognizing the practices which results in the format. Each program contains set of practices. Some of these practices are included in other programs also، which are called common practices. The practices included only in one program are called unique practices. The purpose of this paper is to recognize the unique and common practices of TQM، JIT and TPM using Delphi fuzzy. According to the literature review، practices of these above programs were extracted، then by using Delphi fuzzy and on the basis of expertise view of ceramic and tiles of Yazd state، all the practices were categorized into two groups، common practices of three programs and unique practices of each program.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3- اقدامات مربوط برنامه های JIT٬TPM٬TQM JIT TPM TQM برنامه ریزی استراتژیک اتوماسیون تعهد رهبری جانمایی تجهیزات نگهداری برنامه ریزی شده برنامه ریزی استراتژیک کاهش زمان تنظیم تاکید بر تکنولوژی آموزش چند وظیفه ای نگهداری جامع بهره ور طراحی و بهبود تجهیزات مشارکت کارکنان آموزش چند وظیفه ای آموزش چند وظیفه ای اطلاعات کیفیت و گزارش دهی تبعیت از برنامه زمانبندی روزانه مشارکت کارکنان مدیریت کیفیت تأمین کنندگان سیستم کششی اطلاعات و باز خور طراحی محصول چند وظیفه ای تحویل بهنگام توسط تامین کننده توسعه تجهیزات مناسب مدیریت فرایند کنترل کیفیت جامع مشارکت مشتری تعهد رهبری مشارکت کارکنان -Meta Analysis 3-5- تعریف متغیرهای زبانی چنانکه اشاره شد، پرسشنامه با هدف کسب نظر خبرگان راجع به میزان ارتباط اقدامات برنامه های بهبود با اقدامات مشترک ( استراتژی محور) و اقدامات تخصصی ( فرایند محور) همراه است.
این جدول در زیر آورده شده است: جدول 12- دسته بندی اقدامات برنامه های تولیدی اقدامات مشرک TQM,JIT,TPM اقدامات تخصصی TQM اقدامات تخصصی JIT اقدامات تخصصی TPM مدیریت مدیریت کیفیت تأمین کنندگان جانمایی تجهیزات ماشینی سازی برنامه ریزی استراتژیک طراحی محصول چند وظیفه ای کاهش زمان تنظیم نگهداری برنامه ریزی شده آموزش چند وظیفه ای مدیریت فرایند تبعیت از برنامه زمانبندی روزانه تاکید بر فن آوری مشارکت کارکنان مشارکت مشتری سیستم کششی طراحی و بهبود تجهیزات اطلاعات کیفیت و گزارش دهی تحویل بهنگام توسط تامین کننده مقایسه جدول (3) با جدول(12) و بررسی های انجام گرفته نشان می دهد که با توجه به نظر خبرگان، از مجموعه اقدامات JIT٬TPM٬TQM بدست آمده از تحقیقات انجام شده، دو عامل نگهداری جامع بهره ور و کنترل کیفیت جامع در هیچ یک از طبقات اقدامات تخصصی و مشترک قرار نمی گیرند."