چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه و برهم کنش متغیرهای ویژگیهای محصول، تجربه مشتری و ارزش ویژه برند با تصمیم خرید و وفاداری به برند محصول تلفن همراه از دیدگاه مصرف کنندگان شهرستان اهواز صورت گرفته است. این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی بوده که برای جمعآوری دادهها از روش پیمایشی و برای تحلیل دادهها، از روش همبستگی استفاده نموده است. جامعه آماری پژوهش، همه استفاده کنندگان گوشی تلفن همراه در شهرستان اهـــــواز است که با توجه عدم امکان دسترسی به کل جامعه آماری، از روش نمونه گیری در دسترس و هدفمند تعداد 400 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده که با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل دادهها تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که سه متغیر استفاده آسان، سودمند بودن و زیباشناسی بر هیچ یک از متغیرهای پژوهش تاثیر مثبت و معناداری نداشتند و از میان ویژگیهای محصول تلفن همراه، تنها ویژگی سرگرمی است که با تجربه مشتری و ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین میان متغیر ارزش ویژه برند با تصمیم خرید و وفاداری به برند محصول تلفن همراه ارتباط معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که سه متغیر استفاده آسان، سودمند بودن و زیباشناسی بر هیچ یک از متغیرهای پژوهش تأثیر مثبت و معناداری نداشتند و از میان ویژگیهای محصول تلفن همراه، تنها ویژگی سرگرمی است که با تجربه مشتری و ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معناداری دارد.
در پژوهشی که در سال 2012 توسط شنگ و تامپسون در حوزه تلفن همراه صورت گرفت، نشان داده شد که سه ویژگی کاربردی بودن محصول، Anna Torres Josep Tribo Wang Tzeng Sheng Thompson Janghyeon Nam Johansson Buil Kim Hyun ویژگی زیباشناسی محصول و نیز، تجربه مشتری، ویژگیهای اساسی و مهمی هستند که ارزش برند را تضمین میکنند.
این وفاداری Lin Keller Cyr Van Riel Pine Gilmore Moon Kim Keller Konechik Gartner Biedenbach Marell Punjaisari Stokburger Sauer Chen بر تصمیم خرید مصرف کننده نیز اثر میگذارد.
بنابر مطالب گفته شده فرضیه زیر پیشنهاد میگردد؛ H3: بین ویژگی کاربردی محصول و ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
بنابر مطالب گفته شده فرضیه زیر پیشنهاد میشود؛ H4: بین ویژگی زیباشناسی محصول و ارزش ویژه برند رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
با توجه به اینکه این پژوهش به تبیین رابطه میان ویژگیهای محصول، تجربه مشتری و ارزش ویژه برند با وفاداری به برند و تصمیم خرید در مورد محصول تلفن همراه از دیدگاه ساکنان شهرستان اهـواز میپردازد، جامعه آماری پژوهش را استفاده کنندگان تلفن همراه در این شهرستان تشکیل میدهد.
Conceptualizing, measuring, and managing consumer-based brand equity.