Abstract:
شرکتها برای بقا و حضور در بازار جهانی به راهبردهایی قوی و نوآورانه نیاز دارند. درنتیجه، برای دستیابی به فرصتهای رشد و سودآوری جدید، باید اقیانوسهای آبی خلق کنند. اقیانوس آبی از ضعف اقیانوس قرمز (تمرکز بیشازحد بر رقابت و بیتوجهی به ایجاد یک بازار جدید و بدون رقابت) نشئت میگیرد، درحالیکه راهبرد اقیانوس آبی مربوط به صنایعی است که امروز وجود ندارد و در آینده بهوجود میآیند. اقیانوسهای آبی در فضای بازار تسخیر نمیشوند و فرصت رشد و سوددهی بسیار بالا تعریف میشوند. در پژوهش حاضر، مدلی برای شناسایی ابعاد مهم در پیادهسازی راهبرد اقیانوس آبی تبیین شده است. ابعاد اصلی این مدل از کتاب استراتژی اقیانوس آبی اثر کیم و مابورن، مدل موانع راهبرد اقیانوس آبی گرفته شده است. ابعاد اصلی این مدل عبارتاند از: ابعاد شناختی، تسهیم منابع، انگیزشی و سیاسی. در پژوهش حاضر، برای تعیین میزان اهمیت هریک از ابعاد مدل، از نظر کارشناسان حوزة راهبرد و همچنین مدلسازی غیرخطی فازی استفاده شد. نتایج مدلسازی ریاضی نشان میدهد بعد شناختی در رتبة اول قرار گرفته است.
Machine summary:
برخـی از پـژوهش هـا نشان می دهند شرکت های مختلف در به کارگیری راهبرد اقیانوس آبی و ارزیابی تأثیر فاکتورهای این راهبرد بر دو بعد مالی و مشتری مداری مورد بررسی و پیاده سازی قـرار مـی دهنـد (ثریـایی و رادمرد، ١٣٩٣).
البته پژوهش های صورت گرفته در زمینة راهبرد اقیانوس آبی تاکنون از ابعاد اصلی اجرای راهبرد کیم و مابورن استفاده کرده اند.
مدل مفهومی ابعاد پراهمیت در اجرای راهبرد اقیانوس آبی بعد شناختی در این بعد، باید نیروی کار را دربارة ضرورت یک تغییر راهبردی هوشیار کرد.
برای موفقیت در اجرای راهبـرد اقیانوس آبی به مدیران پیشنهاد می شود به سه نکتة زیر توجه کنند (کیم و مابورگن ، ٢٠٠٥): • ایجاد سمتی جدید در تیم مدیریت ارشد (اضافه کردن یک مستشار به اعضای تیم ): مستشـار از نظر روانی و سیاسی یک متخصص است کـه کارمنـدان داخلـی بـه شـدت بـه او احتـرام می گذارند و پیشاپیش تمام میدان های مین (یعنی اشخاصی که با مدیران مبارزه می کننـد و اشخاصی که از آن ها پشتیبانی می کنند) را می شناسد.
وزن و رتبه بندی زیرمعیارهای انگیزشی برگرفته از مدل غیرخطی فازی ویژگی ها کد معیار وزن رتبه مقدار تابع هدف انعکاس شفاف به بازار w1 0/1175139 3 شناسایی افراد مهم w2 0/3220317 2 0/9807385 تجزیة چالش های راهبردی w3 0/5604544 1 رتبه بندی زیرمعیارهای سیاسی طی نظرسنجی انجام گرفته براساس جمـع بنـدی نظرهـای خبرگـان ، مـاتریس مقایسـات زوجـی زیرمعیارهای سیاسی نسبت به هم در جدول ١٢ نشان داده می شود.
درصـورتی کـه تـاکنون پژوهش های صورت گرفته در زمینة راهبرد اقیانوس آبی ، از ابعاد اصلی اجرای راهبـرد پیشـنهادی کیم و مابورن استفاده کرده اند.