Abstract:
انصاف قيمتي و تاثير آن بر رفتار مصرف كننده از جمله مسائل مهم در قيمت گذاري سازمان هاست كه ممكن است تاثيرهاي مهمي بر ادراك مصرف كنندگان از سازمان داشته باشد. در اين پژوهش، ضمن بررسي تاثير ويژگي هاي شناختي بر انصاف قيمتي ادراك شده، تاثير انصاف قيمتي بر وفاداري، تمايل به پرداخت و رفتارهاي شكايتي و تلافي جويانه مشتريان در صنعت خدمات اينترنت پرسرعت بررسي شد. جامعه آماري شامل مشتريان اينترنت پرسرعت است. داده هاي تحقيق از طريق پرسشنامه با روش نمونه گيري تصادفي جمع آوري شدند و از طريق مدل معادلات ساختاري و با نرم افزارهاي SPSS و PLS2 Lisrel تجزيه و تحليل شدند. نتايج با تاييد پنج فرضيه پژوهش نشان داد چنانچه مشتريان قيمت را منصفانه تلقي كنند، به صورت گسترده، مثبت و دهان به دهان شركت مورد نظر را به ديگران تبليغ و پيشنهاد مي كنند. علاوه براين، آنها تمايل مي يابند از خدمات شركت موردنظر حتي در شرايط افزايش قيمت ها استفاده كنند، اما درك بي انصافي در قيمت به رفتارهاي تلافي جويانه يا شكايت آميز منجر مي شود. اين پژوهش به مديران كمك مي كند تصميمات مناسبي درمورد قيمت بگيرند.
Machine summary:
"شاخص های اشتراک (CV Com) و شاخص های حشو (CV Red) متغیر CV Com CV Red اسناد شناختی 0/051 0/051 انصاف قیمتی 0/330 0/071 وفاداری 0/566 0/076 تمایل به پرداخت 0/152 0/156 رفتارهای شکایت آمیز 0/285 0/027 رفتارهای تلافی جویانه 0/280 0/042 نتیجه گیری و پیشنهادها این مطالعه برای به دست آوردن درک درستی از ارتباط بـین عوامـل مـؤثر و نتـایج درک انصـاف قیمتی مشتریان اینترنت پرسرعت انجام گرفت .
نتایج تجربی این مطالعه ، برخی از گزاره ها را در پژوهش های مفهومی قبلی تأییـد مـی کنـد؛ برای مثال ، شیا و همکاران (٢٠٠٤) برخی از گزاره هـا را در زمینـۀ قیمـت منصـفانه ارائـه دادنـد: مقایسۀ قیمت بر قضاوت بی انصافی قیمت اثر دارد؛ بی انصافی قیمت با احساسـات منفـی همـراه است ؛ هنگامی که خریداران قیمت را غیرمنصفانه درک کنند، به احتمال زیـاد احساسـات منفـی و رفتارهای تلافی جویانه نشان می دهند.
شیا و همکاران (٢٠٠٤) نیز مدل مفهومی انصاف قیمتی را ارائه کردند که نتـایج ادراک انصـاف قیمتـی متـأثر از پاسخ منفی عاطفی به قیمت گذاری ، موجب نتایج رفتاری مثبت (وفاداری و تمایل برای پرداخـت ) و منفی (رفتارهای شکایت آمیز و تلافی جویی ) می شد.
همچنین ، از نظر الیور و سوان (١٩٨٩) درک انصاف قیمتی ممکن است به احساسات یـا رضـایت منجر شود و شاید بر نتایج رفتاری آینده و تمایل برای پرداخـت تـأثیر بگـذارد کـه بـا توجـه بـه داده های جمع آوری شده با نتایج این مطالعه تطابق دارد.
Price fairness perceptions & customer loyalty in a retail context, Journal of Business Research, 62(6): 588- 593."