Abstract:
بررسی روند انتشار آثار پژوهشگران ایرانی در حوزۀ مدیریت طی سالهای اخیر، نشان میدهد حوزۀ مدیریت استراتژیک یکی از حوزههای مورد توجه بوده و روند رشد شایان توجهی دارد. هدف اصلی این پژوهش ارائۀ تصویری جامع از این روند و فراهم آوردن بینشی ارزشمند از وضعیت و وجوه پژوهش مدیریت استراتژیک در ایران و کمک به هدایت پژوهشهای آتی در راستای پوشش شکافهای تحقیقاتی موجود در این حوزه است. در این رابطه، در پژوهش حاضر 251 اثر انتشاریافته طی سالهای 1380 تا 1393 در نشریههای علمی ـ پژوهشی مدیریت داخل کشور و دارای دسترسی تمام متن برخط مرور و ارزیابی شده است. نتایج بهدستآمده از مرور آثار انتشاریافته براساس معیارهای مختلفی همچون موضوع پژوهش، مدلها و ابزارهای تحلیل استراتژی، صنایع مطالعهشده، روش گردآوری و تحلیل داده، ترکیب و نحوۀ همکاری پژوهشگران و علایق پژوهشی آنها در این مقاله ارائه شده است.
Machine summary:
یکی دیگر از آثار مهم ، کار راموس پرودریگوز و رویز نـارو (٢٠٠٤) بـا عنـوان «تغییرات در ساختار فکری پژوهش های مدیریت استراتژیک (١٩٨٠ تا ٢٠٠٠)» است کـه در آن نتایج تحلیل و شناسایی تغییرات و روند تکامل مباحـث فکـری مـدیریت اسـتراتژیک و بررسـی مقالات پژوهشگران تأثیرگذار که بیشترین ارجاع را دارند، ارائه شـده اسـت .
حوزه های تحقیقاتی مدیریت استراتژیک ردیف موضوع تعداد 1 استراتژی رقابتی و رقابت پذیری 80 2 ارزیابی عملکرد و کنترل استراتژیک 37 3 تدوین راهبرد 32 4 رهبری ، تفکر و تصمیم گیری استراتژیک 25 5 تحلیل محیط و هوشمندی رقابتی 24 6 مدیریت استراتژیک منابع انسانی 22 7 استراتژی فناوری اطلاعات و کسب وکارهای الکترونیکی 18 8 مدیریت استراتژیک بازار 16 9 کارآفرینی استراتژیک و توسعة کسب وکار 16 10 جهانی شدن و استراتژی های جهانی 13 11 استراتژی عملیات و زنجیرة تأمین 12 12 اجرای استراتژی و استراتژی در عمل 10 13 مدیریت استراتژیک تکنولوژی و نوآوری 10 14 استراتژی های مالی 6 15 استراتژی های همکاری و مشارکت 4 16 مسئولیت اجتماعی و پایداری شرکتی 4 17 مدیریت استراتژیک در شرکت های مادر 2 18 حاکمیت شرکتی و ذی نفعان 2 ج) مدل ها و ابزارهای تحلیل استراتژی بررسی پژوهش های انتشاریافته در این دوره مشخص کرد که از ٣٦ مدل و ابزار تحلیل استراتژی استفاده شده است .
استراتژی رقابتی و رقابت پذیری ه) روش و ابزار گردآوری داده بررسی آثار پژوهشی انتشاریافته در مجلات داخلی نشان می دهد ابزارهای پرسشنامه ، ترکیبـی از پرسشنامه و مصاحبه و مصاحبه ، به ترتیـب بیشـترین میـزان اسـتفاده بـرای گـردآوری داده هـا را داشته اند که نشان دهندة غلبة رویکرد کمی در پژوهش هـای اسـتراتژی در داخـل کشـور اسـت .