Abstract:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش تبلیغات کلامی در شکلگیری ادراک گردشگران از مقصدهای گردشگری مذهبی است. مدل مفهومی پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور طراحی شده است.
روش: دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و آزمون آنها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ساکنان دو شهرستان خرمآباد و ایلام است که از میان آنها 450 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس برای نمونه انتخاب شدند.
یافتهها: بر مبنای نتایج تجزیه و تحلیل مسیر مشخص شد که تبلیغات کلامی بر نگرش اعتقادی، تداعی ذهنی، تصویر ذهنی، آگاهی از مقصد گردشگری مذهبی و قصد سفر تأثیرگذار است. به علاوه، نگرش اعتقادی، تداعی ذهنی، تصویر ذهنی و آگاهی از مقصد گردشگری مذهبی بر قصد سفر تأثیر مثبت و معناداری میگذارد.
نتیجهگیری: تبلیغات کلامی نقش مهمی در شکلگیری ادراک و نگرش گردشگران نسبت به مقصدهای گردشگری داشته و تصمیم سفر آنها را تحت تأثیر قرار میدهد. ترغیب گردشگران به صحبت درباره ویژگیهای مثبت مقصدهای گردشگری میتواند زمینه توسعه مقصدها را فراهم آورد.
Machine summary:
نقش ميانجيگرايانه ادراک گردشگران در تأثيرگذاري تبليغات کلامي بر قصد سفر به مقصدهاي گردشگري مذهبي )مورد مطالعه : شهر مقدس مشهد( ياسان اله پوراشرف استاديار گروه مديريت بازرگاني، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه ايلام ، ايلام ، ايران .
يافته ها: بر مبناي نتايج تجزيه و تحليل مسير مشخص شد که تبليغات کلامي بر نگرش اعتقادي، تداعي ذهني، تصوير ذهني، آگاهي از مقصد گردشگري مذهبي و قصد سفر تأثيرگذار است .
در اين پژوهش به دنبال پاسخي براي اين پرسش هستيم که آيا ادراک گردشگران از مقصدهاي گردشگري مذهبي ميتواند در اثرگذاري تبليغات کلامي بر قصد سفر به اين مقصدها نقش ميانجي ايفا کند؟ پيشينه پژوهش با توجه به هدف پژوهش و به منظور توسعه فرضيه هاي پژوهش ، ابتدا مباني نظري مربوط به متغيرهاي پژوهش ، شامل تبليغات کلامي، تصوير ذهني از مقصد، نگرش اعتقادي نسبت به مقصد، آگاهي از مقصد و تداعي مقصد ارائه ميشود؛ سپس پيشينه تجربي مشتمل بر روابط ميان متغيرهاي موجود در مدل پيشنهاد شده ارائه خواهد شد تا مبنايي تجربي و نظري براي مدل مفهومي فراهم آمده و به دنبال آن فرضيه هاي پژوهش ارائه شود.
Doosti, Asadi, Khazaei Pool, Mehrani Adl H٣: تبليغات کلامي بر آگاهي گردشگران از مقصد گردشگري مذهبي مؤثر است .
Examining the structural relationships of electronic word of mouth, destination image, tourist attitude toward destination and travel intention.
Designing and explaining a model of the effect of word of mouth on destination image of tourists and travel intention.
Investigating the Effectiveness of Business Strategic Orientation on Organizational Performance Considering the Intervening Role of Knowledge Management Mona Jami pour *Corresponding author, Assistant Prof.