Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف کلی طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در راستای توسعه صنعت بانکداری انجام شد.
روش: پژوهش حاضر بهروش آمیخته اجرا شده است؛ بدین صورت که ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی نظریه دادهبنیاد، الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی طراحی شده و در رویکرد کمّی، آزمون مدل انجام شده است. دادههای بخش کیفی، از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 15نفر از خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی کشور، در سطح بانکهای دولتی و خصوصی جمعآوری شدند. در بخش کمّی نیز از نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد؛ بدین صورت که پس از انتخابکردن مناطق 1 و 4 شهر تهران، پرسشنامهای که بر اساس الگوی طراحیشده تنظیم شده بود، بهطور تصادفی بین 248 نفر از مدیران و کارمندان شعب و سرپرستی بانک ملت در این دو منطقه توزیع و جمعآوری شد. روش تجزیهوتحلیل دادههای مصاحبه، کدگذاریهای حقیقی و نظری و استفاده از رویکرد گلیزری بود. در بخش کمّی نیز، از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای اسپیاساس و آموس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای بخش کیفی، به طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری بر مبنای دیدگاه خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی منجر شد و پس از تایید روایی و پایایی آن، فرضیههای بخش کمّی تدوین شدند. آزمون فرضیهها اعتبار مدل را تایید کرد.
نتیجهگیری: تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی در صنعت بانکداری، پنج بعد را دربرمیگیرد که عبارت است از: ابعاد اقتصادی، سیاسی ـ قانونی، فرهنگی ـ اخلاقی ـ اجتماعی، بشردوستانه و عوامل فناوری. افزون بر این، نتایج بخش کمّی حاکی از آن بود که این پنج بعد مسئولیت اجتماعی شرکتی در بانک ملت معنادار است.
Objective The present research seeks to design a model of corporate social responsibility (CSR) and help with the development of the Iranian banking industry. Methodology This is a mixed methods study and combines elements of both quantitative and qualitative research. The model of corporate social responsibility was designed using the qualitative approach and the model was tested by the quantitative approach afterward. In the qualitative section, the data was collected by conducting semi-structured interviews with 15 academics and experts from Iran’s public and private banks. In the quantitative part and through random cluster sampling, districts 1 and 4 of Tehran were initially selected. Next, a questionnaire was distributed randomly based on the designed pattern among 248 managers, administrators, and employees of different branches of Bank Mellat, in districts 1 and 4 of Tehran. The interviews were analyzed using real and theoretical coding and the Glaser Grounded Theory. In the quantitative part, Structural Equation Modeling (SEM) was applied and SPSS and AMOS software were used. Findings The findings of the qualitative part led to the design of a model of corporate social responsibility in the banking industry based on the views of academic experts and the banking system. After confirming the validity and reliability of the model, the hypotheses of the quantitative part were developed. Testing the hypotheses indicated the validity of the model. Conclusion Data analysis showed that corporate social responsibility in the banking industry has five dimensions: economic, political-legal, cultural-ethical-social, humanitarian, and technological. Also, the results of the quantitative part indicated that these five dimensions are of significance in Bank Mellat.
Machine summary:
نتيجه گيري : تجزيه وتحليل داده ها نشان داد که مسئوليت اجتماعي شرکتي در صنعت بانکداري ، پنج بعد را دربرمي گيرد کـه عبـارت است از: ابعاد اقتصادي ، سياسي ـ قانوني ، فرهنگي ـ اخلاقي ـ اجتماعي ، بشردوستانه و عوامل فناوري .
Radhakrishnan, Tsang & Liu 3.
از طرفي ، مطالعة پيشينة تحقيق نشان داد که از روش هاي مختلفي همچون روش هاي کيفي (مثل تحليل محتوا در تحقيقات ، ظفر و سليمان ١، ٢٠٢٠؛ سييويا، وانگ و دلادم ٢، ٢٠١٩)، روش هاي کمي (مثل تحليل عاملي و استفاده از پرسش نامه هاي استاندارد در تحقيقات لاگاسيو، کوکاري و آبرگ ٣، ٢٠٢١ و عزيزي ، 4 محسني و تاج الدين ، ١٣٩٧) و همچنين ، استفاده از پايگاه داده ها در تحقيقات لاگوير، ستکلروم ، لاگوير و ستاگليانو (٢٠٢١) براي شناخت ابعاد و مؤلفه هاي مسئوليت اجتماعي انجام شده است .
(به تصویر صفحه رجوع شود) ادامة جدول ١ پژوهشگر عنوان پژوهش يافته ها نتايج نشان داد اگرچه در مرحلة اول و با استفاده از تحليل مضمون ٦ مضمون فراگير و ٢٣ مضمون سازمان دهنده استخراج شدند، در مرحلة الگوي مسئوليت اجتماعي شرکت هاي قرباني ، فقيهـي و عزيـزي اعتبارسنجي ٤ مضمون فراگير مسائل مرتبط با مشتريان ، حفظ محيط پــالايش نفــت ، بــه روش پــژوهش (1399) زيست ، مسائل مرتبط با کارکنان و توسعة جوامع محلي و ١٨ مضمون آميختة اکتشافي سازمان دهنده و ١٠٩ مضمون پايه ، به منزلة ابعاد مسئوليت اجتماعي شرکت هاي پالايش نفت ، تأييد شدند.