Abstract:
مطالعات متعدد نشان داده است که در چند دهه اخیر، رفتارهای مدیران و تاثیر آن بر پیامدهای کارکنان از موضوعات مهم در مباحث رفتار سازمانی و روانشناسی کاربردی بوده و در نظریههای مختلف رهبری به آن پرداخته شده است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر رفتارهای معکوس مدیران بر بیتفاوتی سازمانی کارکنان در شرکت گاز استان اصفهان بود. در این پژوهش از روش ترکیبی (کیفی و کمی) استفاده گردید. ابتدا از طریق مصاحبه با کارکنان و با استفاده از روش تحلیل تم، رفتارهای مدیران شناسایی و بر مبنای رفتارهای شناساییشده و مدل کانو نوع رفتارها طبقهبندی شدند و از این طریق رفتارهای معکوس مدیران شناسایی گردید. در ادامه تاثیر رفتارهای معکوس بر بیتفاوتی سازمانی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار AMOS بررسی شد. نتایج تحلیل دادههای مربوط به مصاحبه، 46 رفتار مدیران را شناسایی نمود که 10 رفتار در طبقه بایدی؛ 5 رفتار در طبقه یکبعدی؛ 18 رفتار در طبقه جذاب؛ و 13 رفتار در طبقه معکوس قرار گرفتند. نتایج مربوط به بررسی تاثیر رفتارهای معکوس مدیران بر بیتفاوتی سازمانی کارکنان نیز نشان داد که رفتارهای معکوس مدیران با ضریب مسیر 86/0 بر بیتفاوتی سازمانی کارکنان تاثیرگذار است..
Studies have shown that in the recent decades managers’ behaviors and their impacts on employees’ outcomes are important topics in the organizational behavior and applied psychology domains and are discussed in different leadership theories. The aim of this research was to investigate the impact of managers’ reverse behaviors on employees’ organizational indifference in Isfahan Province Gas Company. This study used a mixed method research (i.e. qualitative and quantitative methods). First, through the interviews with employees and using thematic analysis, the managers’ behaviors were identified. Next, based on the identified behaviors and Kano model the type of each behavior was classified and according to this classification the managers’ reverse behaviors were identified. Then the impact of managers’ reverse behaviors on employees’ organizational indifference was investigated by Structural Equation Modeling (SEM) using AMOS software. Based on the results of the interviews, 46 managers’ behaviors were identified out of which ten behaviors were must-be; five behaviors were one-dimensional, eighteen behaviors were attractive and thirteen behaviors were reverse type. Also, the results showed that managers’ reverse behaviors have a significant positive effect on organizational indifference (b=0.86).