Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی شکلگیری بازارهای خاکستری، در نتیجه نوسانهای اقتصادی و خلاهای گمرکی، در خصوص برند لوازم خانگی سامسونگ است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی ـ توسعهای و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی کیفی ـ کمّی است. نمونه آماری در بخش کیفی، 20 نفر از خبرگان حوزه بازارهای خاکستری در صنعت لوازم خانگی است که با استفاده از رویکرد قضاوتی و گلوله برفی انتخاب شدهاند. نمونه آماری در بخش کمّی، 30 نفر از خبرگان حوزه بازارهای خاکستری در صنعت لوازم خانگی است که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی، از مصاحبه و در بخش کمّی، از پرسشنامه مقایسههای زوجی استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی، از رویکرد تئوری دادهبنیاد و در بخش کمّی، از رویکرد دیمتل فازی استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج دیمتل فازی، بازارچههای متعدد مرزی، بیشترین اولویت را دارد. قاچاق کالا، نوسانهای شاخصهای اقتصادی و رکود بازارهای لوازم خانگی، بهترتیب در ردههای دوم تا چهارم قرار گرفتند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش، نوسانهای اقتصادی و خلاهای نظارتی در مبادی ورودی، از علل مهم شکلگیری بازارهای خاکستری برای محصولات لوازم خانگی سامسونگ در ایران هستند. هر چه نظارت در مبادی ورودی هدفمندتر نباشد و توزیعکنندههای غیرمجاز، توان واردات ساده محصولات این برند یا قاچاق آنها را به کشور داشته باشند، احتمال شکلگیری بازارهای خاکستری افزایش خواهد یافت.
Objective Grey markets are unofficial markets where economic players indulge in trading securities and other commodities. They are shaped whenever a suspended stock or commodity, neither purchased nor sold by players, is brought to the market. Such commodities would be traded even before the official trading initiates. The issue is prevalent in developing and emerging markets. Accordingly, this study seeks to explore the formation of grey markets resulting from economic fluctuations and customs gaps, with a specific focus on the Samsung home appliances market in Iran. Methodology The present study, applied-developmental, is an applied-developmental one and is qualitative-quantitative in terms of its exploratory nature. Its statistical sample, in the qualitative phase, includes 20 experts in the field of grey markets in the home appliances industry, selected using a judgmental/purposive approach and snowball sampling. The statistical sample, in the quantitative phase, includes 13 experts in the field of grey markets in the home appliances industry, selected purposefully. To collect the required data both in the qualitative phase of the interview and the quantitative phase, a pairwise comparison questionnaire was distributed among the respondents. The data theory approach was adopted to analyze the collected data in the qualitative part, and the fuzzy Dematel approach was used in the quantitative phase. Findings The obtained results of fuzzy Dematel analysis, proved cross-border markets with 23.2332 interactions to have the highest priority; i.e. they need to be more scrutinized and investigated by researchers and policymakers. Besides, the smuggling of goods with the interaction of 22.2800 had the second priority. Based on the achieved findings, more attention must be paid to the customs to prevent such issues which could directly shape grey markets. Next, the fluctuations of economic indicators with the interaction of 22.772 got the third priority. The fluctuations were mainly caused by the socio-political stability or instability of the country in a certain period. Finally, the stagnation of the home appliances markets with 22.292 interactions took the fourth priority. Conclusion According to the achieved results, economic fluctuations and lack of supervision at border checkpoints end in the formation, emergence, and extension of grey markets. Besides, the lack of effective border controls sets the ground proper for unauthorized or illegal distributors to transport or smuggle Samsung products into Iran, helping the formation of grey and parallel markets.
Machine summary:
شکل گيري بازارهاي خاکستري ناشي از نوسان هاي اقتصادي و خلأهاي گمرک ها (مورد مطالعه : لوازم خانگي سامسونگ ) فرانک صالحي دانشجوي دکتري ، گروه مديريت بازرگاني ، واحد شهرقدس ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران .
Antia, Bergen, Dutta & Fisher 4.
بـراي نمونه ، در صنعت لوازم خانگي ، ممکن است يخچال هايي که به سفارش کشور روسيه ساخته شده است ، بـه دليـل شـرايط سردسيري آن کشور، کاملا با ايران متفاوت باشد و در صورت ورود محصولات سفارش روسيه به بازار ايران ، به دليل عدم تناسب با نيازهاي مصرف کننده هاي ايراني ، زمينه را براي ايجاد تصوير منفي در ذهن و رفتار مصرف کنندگان ايجاد کند و ارزش برند را در بين مصرف کنندة ايراني کاهش دهد.
3. Tasdemir, Tutuncu, Gul-Karaguler, Ates-Genceli & Koyuncu 4.
در واقع در اين تحقيق بيان شده بود که افزايش بي توجهي شرکت هاي مـادر بـه مقوله بازارهاي خاکستري باعث شکل گيري تداعي هاي منفي و همچنين کاهش ارزش برند در بازارها مي شود.
مقادير (R )،D( )،D+R( ) و (D−R) به صورت قطعي (به تصویر صفحه رجوع شود) D-R نوسان هاي شاخص هاي اقتصادي 0/559 رکود بازارهاي لوازم خانگي -0/025 بازارچه هاي متعدد مرزي -1/116 قاچاق کالا 0/582 بر اين اساس ، مقدار اثرگذاري بعد نوسان هاي شاخص هاي اقتصادي ، برابر با ١١/٦٦ و مقدار اثرپـذيري آن برابـر بـا ١١/١٠٧ به دست آمده است .
Exploring the impact of sales promotion and interpersonal impact on willingness to buy grey market products, Journal of Business Administration Reseraches, 9(8), 107-135.