Abstract:
صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته و ازاینرو سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی متعددی در ایران با استفاده از انواع برنامههای تشویق صادرات اقدام به حمایت از فعالیتهای صادراتی شرکتها میکنند.هدف این برنامهها بهبود عملکرد صادراتی شرکتها یا تحریک آنها برای شروع و ادامه فعالیتهای صادراتی است.به منظور بررسی تأثیر این برنامههای حمایتی بر عملکرد صادراتی شرکتها یک پژوهش پیمایشی و علی در محدوده صنعت برق ایران انجام شده است.به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی اقدام به گردآوری دادههای میدانی از 260 شرکت فعال در زنجیره تأمین صنعت برق و عضو سندیکای صنعت برق ایران با استفاده از پرسشنامه شده است.نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که آگاهی و استفاده از برنامههای تشویق صادرات در ایران به طور مستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر نداشته اما به طور غیر مستقیم و از طریق تأثیرگذاری بر استراتژی صادراتی شرکتها بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.بر اساس این نتایج توصیهها و پیشنهادهایی برای افزایش اثربخشی برنامههای تشویق صادرات ارایه شده است که میتوان مورد استفاده سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
Machine summary:
"نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که آگاهی و استفاده از برنامههای تشویق صادرات در ایران به طور مستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر نداشته اما به طور غیر مستقیم و از طریق تأثیرگذاری بر استراتژی صادراتی شرکتها بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.
شمس الدوها و یونس علی نیز در پژوهش خود نشان دادند که سیاستهای دولتی مشوق بین المللی شدن به طور غیر مستقیم و از طریق کمک به شرکتها برای کسب دانش و ایجاد تعهد در مدیران-بر عملکرد صادرات تأثیر دارند[63].
بر اساس مدل این دو استفاده از برنامههای تشویق صادرات دانش و اطلاعات عملی صادرات را افزایش میدهد،طرز تلقی و ادراک مدیران از را محیط بازار صادراتی تحریک میکند و تعهد به صادرات را نیز ارتقا میدهد و از این طریق به طور غیر مستقیم بر استرتژی صادرات و عملکرد صادرات تأثیر میگذارد.
فرانسیس و داد نشان دادند میزان استفاده از برنامههای تشویق صادرات بر تحقق اهداف صادراتی و استراتژی صادراتی تأثیر دارد و در ضمن موجب ارتقا قابلیتها بازاریابی بین المللی شرکتهای کانادایی شده است[61].
مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش مدل مفهومی زیر(نمودار 1)برای بررسی نحوه اثرگذاری برنامههای تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی مورد استفاده قرار گرفته است.
در این پژوهش میزان اطلاع و میزان استفاده از چهارده برنامه حمایت از صادرات مورد سؤال قرار گرفته و با ترکیب امتیازات،شاخصی برای سنجش برنامههای تشویق صادرات ایجاد شده است که از اطلاع و استفاده خیلی کم شروع و به اطلاع و استفاده خیلی زیاد منتهی میشود."