چکیده:
ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﯾﮑﯽ از ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ اﺑﺰارﻫﺎی ارﺗﻘﺎ، ﮐﺎرآﻣﺪی، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ اﮔـﺮ ﺑـﻪ ﻧﺤـﻮﺻﺤﯿﺢ، ﻋﻠﻤﯽ و ﺑﺎ ﺣﺴﻦ ﻧﯿﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ رﺿﺎﯾﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺿﻌﯿﺖ آﻧﺎن و رﻓﻊﮐﺎﺳﺘﯽﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﯾﺮان ﺷﻮد. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺑﻮﻣﯽﺷﺪه ﺳـﯿﻨﮕﺮ، اﻋﺘﺒـﺎر ﻧﻈـﺎم ارزﯾـﺎﺑﯽﻋﻤﻠﮑﺮد را در ﮔﻤﺮک اﯾﺮان ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ-ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎریﻣﺘﺸﮑﻞ از 074 ﻧﻔﺮ از ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺳﺘﺎدی ﮔﻤﺮک اﺳﺖ. روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی، ﺗﺼـﺎدﻓﯽ ﺳـﺎده و ﺣﺠـﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ 041 ﻧﻔـﺮ اﺳـﺖ.ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻈﺎم ﻣﺬﮐﻮر از دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﮐﻨﺎن دارای اﻋﺘﺒﺎر ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ، ﯾﻌﻨـﯽ اﯾـﻦ ﻧﻈـﺎم ﻓﺎﻗـﺪاﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﻻزم، ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف و اﻧﺠﺎم وﻇﺎﯾﻒ ﺧﻮد اﺳﺖ و ﺑﯿﺶﺗﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﺗﺸﺮﯾﻔﺎﺗﯽ دارد. ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺪﯾﺮان درﻃﺮاﺣﯽ ﻧﻈﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ، ﺣﻘﻮق و ﭘﺎداش، ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺑﺎزﺧﻮر و... را ﻣﺪ ﻧﻈﺮ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ اﻫﺪاف از ﭘﯿﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦﺷﺪه و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻧﻈﺎم ﮐﺎرآﻣﺪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد، ﻧﺎﯾﻞ ﮔﺮدﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
اﺳﺘﺎدﯾﺎر ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻋﺎﻟﯽ آﻣﻮزش و ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی )ﺗﺎرﯾﺦ درﯾﺎﻓﺖ: 41/40/09؛ ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﺼﻮﯾﺐ: 72/80/09( ﭼﮑﯿﺪه ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﯾﮑﯽ از ﻣﺆﺛﺮﺗﺮﯾﻦ اﺑﺰارﻫﺎی ارﺗﻘﺎ، ﮐﺎرآﻣﺪی، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ﺑﻬﺴﺎزی ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ اﺳـﺖ ﮐـﻪ اﮔـﺮ ﺑـﻪ ﻧﺤـﻮﺻﺤﯿﺢ، ﻋﻠﻤﯽ و ﺑﺎ ﺣﺴﻦ ﻧﯿﺖ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ رﺿﺎﯾﺖ ﮐﺎرﮐﻨﺎن، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺧﺖ وﺿﻌﯿﺖ آﻧﺎن و رﻓﻊﮐﺎﺳﺘﯽﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺪﯾﺮان ﺷﻮد.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻈﺮات ﭘﺎﺳـﺦدﻫﻨـﺪﮔﺎن در ﻣـﻮرد ﻣﺘﻐﯿـﺮ ﺣﻘـﻮق و ﭘـﺎداش، ﮐﻢﺗﺮ از ﻣﺘﻮﺳﻂ ﯾﻌﻨﯽ 37/2 اﺳﺖ ﻟﺬا ﺑﺎ اﻧﺠﺎم آزﻣﻮن tﺗﮏ ﻧﻤﻮﻧﻪای و ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺎﺧﺺﻫـﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻃﺒﻖ ﺟﺪول )5( اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ از دﯾـﺪﮔﺎه ﮐﺎرﮐﻨـﺎن ﺳـﺘﺎدی، ﻧﻈـﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﮔﻤﺮک ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺣﻘﻮق و ﭘﺎداش را ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺑﺴﻨﺠﺪ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻈﺮات ﭘﺎﺳﺦدﻫﻨﺪﮔﺎن در ﻣﻮرد ﻣﺘﻐﯿـﺮ ارﺗﺒﺎﻃـﺎت و ﺑـﺎزﺧﻮر ﮐﻢﺗﺮ از ﻣﺘﻮﺳﻂ ﯾﻌﻨﯽ 65/2 اﺳﺖ ﻟﺬا ﺑﺎ اﻧﺠﺎم آزﻣﻮن tﺗﮏﻧﻤﻮﻧﻪای و ﺑﺮرﺳـﯽ ﺷـﺎﺧﺺﻫـﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮ، ﻃﺒﻖ ﺟﺪول )6( اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ از دﯾﺪﮔﺎه ﮐﺎرﮐﻨـﺎن ﺳـﺘﺎدی، ﻧﻈـﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﮔﻤﺮک ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺑﺎزﺧﻮر را ﺑﻪ درﺳﺘﯽ ﺑﺴﻨﺠﺪ.
54 ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ، اﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻨﻔﯽ)ﮐﻪ ﻫﺰاران ﻧﮑﺘﻪ ﻣﺜﺒﺖ ﺑـﺎ ﺧـﻮد ﺑـﻪ ﻫﻤـﺮاه دارد( ﻧﻤﺎﯾﺎن ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ ﻧﻈﺎم ارزﯾﺎﺑﯽ ﻋﻤﻠﮑﺮد در ﮔﻤﺮک ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان از ﻧﻈـﺮ ﮐﺎرﮐﻨـﺎن اﺑﺰار ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﻨﺎﺳـﺒﯽ ﺑـﺮای ﻫـﯿﭻ ﯾـﮏ از ﻣﺘﻐﯿﺮﻫـﺎی ﻻزم )ﻧﯿﺎزﻫـﺎی آﻣﻮزﺷـﯽ، ﺣﻘـﻮق و دﺳﺘﻤﺰد، رﻋﺎﯾﺖ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﺑﺎزﺧﻮر و ارﺗﻘﺎ و ﺗﺮﻓﯿﻊ( ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ.