چکیده:
استادان به عنوان یکی از عوامل اساسی تاثیرگذار در تربیت دانشـجویان و هـم چنـین در تحقـق اثربخشـی آمـوزشهـای کـارآفرینی محسوب می شوند. یقینا گرایش های ارزشی مدرسان کارآفرینی ، نقشی اساسی در شکل دهی به رفتارهای آنها در فرایند آمـوزشهـای کارآفرینی ایفا می کنند. به همین دلیل ، مساله پژوهشی متعاقب مطرح گردیده است : ارزشهای مدرسان کـارآفرینی جهـت پـرورش کارآفرینان نوپا در دانشگاهها کدامند؟ با استفاده از روش تحیقیق کیفی (مصاحبه و گروه کـانونی ) تـلاش گردیـد بـه دغدغـه موصـوف پاسخ داده شود. از روش مصاحبه ساختار یافته جهت گردآوری اطلاعات از جامعـه اسـاتید و دانشـجویان رشـته کـارآفرینی اسـتفاده شده است . بر اساس روشنمونه گیری هدفمند، با ٢٤ نفر از اساتید و دانشجویان رشته کارآفرینی مصاحبه سـاختاریافته انجـام شـده و مصاحبه ها تا مرحله اشباع نظری ادامه پیدا کرد، به بیانی دیگر، مرحله ای که پاسخ ها تکراری شد و از نظـر پژوهشـگران داده جدیـدی اضافه نشد. در مصاحبه ها تلاش گردید که با سوالات ساختاریافته ، تجربیات یاددهی و یادگیری اساتید و دانشـجویان در فعالیـت هـای آموزشی شناسایی گردد و سپس از طریق فعالیت های کدگذاری کیفی ارزشهای مناسب برای مدرسان کارآفرینی احصـا و طبقـه بنـدی شود. نتایج کدگذاریها بر اساس روش گروه کانونی (٧ نفر) به عنوان یک روش تحقیق کیفی ، مورد بازنگری قـرار گرفـت . در نهایـت یافته تحقیق حاکی از آن است که چارچوب ارزشهای مدرسـان کـارآفرینی دارای دو مقولـه ی ارزشهـای ابـزاری و غـایی اسـت و مجموعا هفت دسته ارزشهای ابزاری و دو دسته ارزشهـای غـایی بـرای مدرسـان آمـوزشهـای کـارآفرینی شناسـایی و پیشـنهاد گردیده است .
خلاصه ماشینی:
تحقیقات حاکی از این است که هنوز شناخت محدودی در خصوص ارزشهـای یـاددهی به صورت عمومی وجود دارد (بی شاپ٣ و همکاران، ٢٠٠٠، ص ٣٥١) و ایـن دغدغـه بـه ویژه در حوزه مدرسان کارآفرینی ، به عنوان تسهیل گران ایجاد کسـب وکارهـای مخـاطرهای توسط دانشجویان علاقه مند، مقوله ای مغفول به شمار می آید.
Value Orientation در واقع سؤالات فرعی در راستای مسأله پژوهشی این است که : مقولات و ابعاد اصـلی ارزشـی مدرسان کارآفرینی کدام است ؟ 1 از آنجایی که ارزشها و قضاوتهای ارزشی افراد موجـب شـکل گیـری انسـجام شخصـیتی و هویت فردی ٢ متمایز آنها می شود (پاولو٣، ١٩٩٣، ص ٩٩)، امید است با شناسـایی و ارایـه ابعـاد ارزشهای مدرسان کـارآفرینی ، زمینـه و بسـتر اولیـه جهـت کمـک بـه شـکل گیـری انتظـارات شخصـیتی و هویـت فـردی متمـایز مدرسـان کـارآفرینی و دانشـجویان بـر محـور ارزشهـای یادگیری - یاددهی کارآفرینی فراهم گردد.
پیـام اصـلی ایـن چـارچوب بـرای شناسـایی ابعـاد ارزشهای مناسب در فرآیند یاددهی کارآفرینی توسط مدرسان این است که ارزش ها بایستی در قالب نیازهای فرد علاقه مند به ایجاد کسـب وکـار و یـا همـان کارآفرینـان نوپـا در محـیط هـای علمی - دانشگاهی شناسایی شوند.
در (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به چارچوب موصوف سؤال پژوهشی متعاقب مطرح مـی شـود: ارزشهـای ابـزاری و ارزش های غایی مربیان – مدرسان کارآفرینی به تفکیک در حوزههـا، موضـوعات و یـا نـواحی قضاوتی گوناگون کدامند؟ روش تحقیق در این پژوهش از ابزار مصاحبه جهت گردآوری اطلاعات اولیه و روش گـروه کـانونی جهـت تکمیل اطلاعات، سنجش روایی و اعتباربخشی به چارچوب ارزشها استفاده شده است .