چکیده:
ضرورت کارآفرینی به عنوان مفهومی چند بعدی در گفتمان مدیریت دولتی نوین مورد توجه قرار گرفته است. کارآفرینی عمومی، پاسخگویی به شهروندان و عملکرد بخش عمومی را بهبود بخشیده و منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می شود. این مقاله، به تبیین کارآفرینی عمومی و اهمیت آن پرداخته و الگویی برای تحقق کارآفرینی در بخش عمومی ارائه می دهد. برای ارائه الگو، در گام نخست از روش فراتحلیل(مرور پیشینه کارآفرینی در بخش دولتی و خصوصی) و در گام دوم، برای تایید مولفه ها از 15خبره دانشگاهی کارآفرینی و 15 کارگزار عمومی(شهرداری تهران) نظر سنجی شده است. برای استخراج میزان تناسب مفهوم سازی شومپیتر برای بخش عمومی و عوامل اثرگذارتر بر کارآفرینی از آمار توصیفی(میانگین) استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که زایش کارآفرینی در بخش عمومی نتیجه رابطه هم افزای (نه رابطه مجموع صفر) فرد، سازمان و محیط است. این عوامل به همراه هم و در یک رابطه تعاملی و هم افزا موجد کارآفرینی هستند. بنابراین، هر چه نقطه اشتراک سه عنصر بیشتر باشد، زایش و توسعه کارآفرینی در بخش دولتی محتمل تر است. نهایتا، کارآفرینی منجر به بهبود عملکرد(رضایت شهروندان) می گردد.
خلاصه ماشینی:
برای ارائه الگو، در گام نخست از روش فراتحلیل (مرور پیشینه کارآفرینی در بخش دولتی و خصوصی ) و در گام دوم ، برای تایید مؤلفه ها از ١٥خبره دانشگاهی کارآفرینی و ١٥ کارگزار عمومی (شهرداری تهران ) نظر سنجی شده است .
به هر حال ، هر چند کارآفرینی بعنوان رویکردی جهت حل و فصل پاره ای از دغدغه های مدیریت دولتی با استقبال زیادی در بین اندیشمندان و سیاستگذاران بخش دولتی رو برو شده است ، اما متأسفانه بکارگیری نگاه جزء نگرانه برای تبیین پدیده های کارآفرینانه موجب گشته که نتوان از ظرفیت این رویکرد به شیوه مطلوبی استفاده کرد.
(Moon, 1998:11-12) 1-Public Entrepreneurship 2-Khilstrom and Laffont 3-McClelland این پژوهش در نظر دارد که برای حل این مساله و تحقق کارآفرینی در بخش عمومی ، الگوی کارآفرینی - عملکرد را با رویکرد هم افزایی ارائه نماید؛ بگونه ای که کارآفرینی بعنوان نتیجه رابطه هم افزا ١ی فرد، سازمان ، محیط در بخش عمومی مدنظر قرار گیرد.
1-Synergetic Relation 2-Chameleon کارآفرینی دولتی «فرآیند خلق ارزش برای شهروندان با گردهم آوردن ترکیبات منحصر بفردی از منابع دولتی و یا خصوصی برای کشف فرصت های اجتماعی » است ( Bellone ١٩٩٩,Jones amp;Morris ;١٩٩٢,and Goerle).
نوآوری در بخش دولتی در بردارنده توسعه خدمات و برنامه های جدید برای بهبود فرآیندهای مدیریتی و وظایف نهادی از طریق تخصیص مجدد منابع موجود 1-Function (٢٠٠٢ ,Morris and Kuratko) و اصلاحات در مقاصد استراتژیک و خط مشی های دولت است (٢٠١٠:١٤١ ,Luck and et al).
(2009), conceptual model of public sector corporate entrepreneurship Journal of Small Business and Enterprise Development, Vol. 16, No. 1, pp.